طرز تهیه شامی رشتی

طرز تهیه شامی رشتی مخصوص ماه رمضان طرز تهیه شامی رشتی با گوشت چرخ کرده طرز تهیه شامی رشتی خانم نجاتی طرز تهیه شامی رشتی بدون گوشت شامی رشتی با نخود و لپه

شامی رشتی یکی از انواع غذاهای خوشمزه شهر رشت است که با ترکیبات متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شامی رشتی در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفندی۵۰۰ گرم
نخود۵۰۰ گرم
لپه۵۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
سیب زمینی۲ عدد متوسط
پودر دارچین۱ قاشق چایخوری
نمک، فلفل سیاه زردچوبهبه مقدار کافی

طرز تهیه شامی رشتی

مرحله اول

برای تهیه شامی رشتی ساده ابتدای کار نخود و لپه را می شوییم، سپس درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم و اجازه می دهیم حبوبات به مدت ۱ شب درون آب بمانند تا خیس بخورند. در طی این مدت آب حبوبات را دو مرتبه عوض می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله پس از گذشت این زمان گوشت را به صورت مکعبی خرد می کنیم، سپس درون یک قابلمه مناسب قرار می دهیم. در ادامه نخود و لپه خس خورده را درون آبکش می ریزیم و اجازه می دهیم آب اضافی اش خارج شود.

مرحله سوم

حالا پوست سیب زمینی و پیاز را جدا می کنیم، سپس به همراه نخود و لپه به گوشت اضافه می کنیم. در ادامه به اندازه کافی درون قابلمه آب می ریزیم و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا مواد کاملا بپزند.

مرحله چهارم

در این مرحله پس از گذشت ۲ تا ۳ ساعت زمانی که گوشت کاملا پخته شد و آب اضافی اش تبخیر شد مواد از قابلمه خارج می کنیم. در ادامه گوشت را ریش ریش می کنیم، سپس لپه و نخود را درون چرخ گوشت می ریزیم.

مرحله پنجم

حالا نخود و لپه را چرخ می کنیم و مجددا به همراه پیاز و سیب زمینی درون چرخ گوشت می ریزیم و یک بار دیگر چرخ می کنیم. در ادامه مواد چرخ شده را با گوشت مخلوط می کنیم، سپس پودر دارچین، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به مواد اضافه می کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله نمک مواد شامی را اندازه می کنیم، سپس تخم مرغ را به آن اضافه می کنیم و ورز می دهیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه در صورتی که مواد شامی کمی شل بود به آن مقداری آرد نخودچی اضافه کنید و ورز دهید.

مرحله هفتم

حالا یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم، سپس اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود. در ادامه مقداری از مواد شامی را بر می داریم و در دست به شکل دلخواه فرم می کنیم.

مرحله هشتم

در نهایت وسط شامی را سوراخ ایجاد می کنیم و درون تابه قرار می دهیم، سپس به طور کامل سرخ می کنیم. تمام مایه شامی را به همین صورت آماده کرده، سپس درون ظرف مورد نظرمان می چینیم و به همراه نان سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : جمعه 2 اردیبهشت 1401
کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.