طرز تهیه قلیه تن ماهی

طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی دونفره طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی تصویری طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی و سبزی خشک

قلیه تن ماهی یکی از انواع غذاهای جنوبی کشورمان است که با رسپی های مختلفی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه قلیه تن ماهی در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
پیاز۱ عدد
سیر۴ حبه
گشنیز۴۰۰ گرم
شنبلیله۵۰ گرم
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
تمر هندی½ بسته
آب جوش۴ لیوان
زردچوبه و نمکاز هر کدام ۱ قاشق چایخوری
فلفل سیاه و ادویه کاریاز هر کدام ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه قلیه تن ماهی

مرحله اول

برای تهیه قلیه تن ماهی ساده در ابتدای کار گشنیز را به همراه شنبلیله شسته و به صورت خیلی ریز خرد می کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار داده و بدون اضافه کردن روغن مایع سبزی معطر را درون قابلمه می ریزیم.

مرحله دوم

حالا سبزی معطر را تفت می دهیم تا آب اضافی اش تبخیر شود، سپس مقداری روغن مایع به قابلمه می افزاییم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا سبزی کاملا سرخ شود. در ادامه پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

مرحله سوم

در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس مقداری روغن مایع به آن می افزاییم. حالا پیاز خرد شده را به همراه زردچوبه به تابه اضافه کرده و تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود.

مرحله چهارم

حالا سیرها را با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم، سپس به تابه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطر سیر آزاد شود. در ادامه رب گوجه فرنگی را به تابه می افزاییم و تفت می دهیم تا بوی خامی آن از بین برود.

مرحله پنجم

زمانی که رنگ رب گوجه فرنگی باز شد، مواد درون تابه را به قابلمه افزوده و مخلوط می کنیم. در ادامه مقداری نمک، فلفل سیاه و ادویه کاری به قابلمه می افزاییم و مجددا کمی تفت می دهیم تا ادویه ها سرخ شوند.

مرحله ششم

حالا تمر هندی را با ۱ لیوان آب جوش مخلوط کرده، سپس از صافی رد می کنیم تا کاملا یکدست شود. در ادامه تمر هندی را به قابلمه اضافه کرده و هم می زنیم تا مواد با هم ترکیب شوند. حالا باقی مانده آب جوش را به قابلمه می افزاییم.

مرحله هفتم

در ادامه درب قابلمه را بسته و اجازه می دهیم خورش به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت ملایم بماند تا جا بیفتد. پس از گذشت این زمان قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و سبزی قلیه را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم.

مرحله هشتم

حالا تن ماهی را روی خورش قلیه می ریزیم. توجه داشته باشید در حین پخت خورش، حرارت بسیار کم باشد، سپس چند مرتبه بین پخت خورش را مخلوط کنید تا ته نگیرد. در ادامه قلیه تن ماهی را به همراه پلو و زیتون پرورده سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 14 خرداد 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.