طرز تهیه خاچاپوری

طرز تهیه خاچاپوری

خاچاپوری یکی از انواع وعده های غذایی خوشمزه و مقوی می باشد که برای  صبحانه بسیار مناسب می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خاچاپوری در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
مخمر خشک۱ قاشق چایخوری
شکر۱ قاشق چایخوری
آرد سفید۳٫۵ لیوان
آب۱ لیوان
شیر½ لیوان
روغن زیتون۱ قاشق غذاخوری
نمک۱ قاشق چایخوری
مواد لازم درونی
پنیر موزارلا۱٫۵ لیوان
تخم مرغ۴ عدد
مواد رومال
زرده تخم مرغ۱ عدد

طرز تهیه خاچاپوری

مرحله اول

برای تهیه خاچاپوری خوشمزه در ابتدای کار آب ولرم را به همراه شیر، شکر و مخمر درون یک ظرف مناسب ریخته، سپس مخلوط می کنیم. حالا درب ظرف را بسته و اجازه می دهیم به مدت ۱۰ دقیقه استراحت کند تا خمیر مایه فعال شود.

مرحله دوم

پس از گذشت این مدت، زمانی که خمیر مایه به عمل آمد، آرد را به همراه نمک درون الک ریخته و ۳ مرتبه الک می کنیم، سپس کم کم به کاسه اضافه کرده و به مدت ۱۵ دقیقه به خوبی ورز می دهیم تا خمیری نرم و لطیف حاصل شود.

مرحله سوم

در این مرحله روغن زیتون را روی خمیر ریخته و مجددا ورز می دهیم تا روغن زیتون به خورد خمیر برود، سپس اجاره می دهیم خمیر به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کند. پس از گذشت زمان استراحت اول خمیر، مجددا خمیر را ورز می دهیم.

مرحله چهارم

حالا یک کاسه مناسب را با روغن چرب کرده، سپس خمیر را چانه گرفته و به کاسه منتقل می کنیم. در ادامه روی کاسه را با سلفون یا پارچه تمیز پوشانده و به مدت ۴۵ دقیقه در دمای محیط اجازه می دهیم تا استراحت کند.

مرحله پنجم

پس از اتمام زمان استراحت خمیر، فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن کرده و اجازه می دهیم تا کاملا گرم شود. حالا سطح کار را آرد پاشی می کنیم، سپس خمیر را از کاسه خارج کرده و روی سطح کار منتقل می کنیم.

مرحله ششم

در ادامه خمیر را کمی ورز می دهیم تا حجم آن کم شده و هوای اضافی گرفته شود، سپس خمیر را به ۴ قسمت تقسیم کرده و با وردنه شروع به باز کردن آن می کنیم. حالا سینی فر را با مقداری روغن مایع چرب می کنیم.

مرحله هفتم

در ادامه ۲ طرف خمیر مقداری پنیر ریخته و رول می کنیم تا پنیر پنهان شده، سپس ابتدا و انتهای خمیر را به هم می چسبانیم تا شکل قایق پیدا کند. حالا زرده تخم مرغ را هم می زنیم و روی خمیر را با آن رومال می کنیم.

مرحله هشتم

در ادامه درون خمیر را نیز با زرده تخم مرغ رومال کرده، سپس مقداری پنیر موزارلا درون خمیر ریخته و آنرا درون سینی فر می گذاریم. حالا سینی را طبقه میانی فر گذاشته تا خاچاپوری به مدت ۱۵ دقیقه درون فر بماند.

مرحله نهم

پس از گذشت این مدت، زمانی که خاچاپوری کاملا پخته و روی آن طلایی شد، سینی را از فر خارج کرده، سپس با کمک قاشق، پنیر داخل خمیر را به اطراف هدایت می کنیم و ۱ تخم مرغ در مرکز آن ریخته و مجددا سینی را درون فر می گذاریم.

مرحله دهم

حالا اجازه می دهیم خاچاپوری به مدت ۵ تا ۶ دقیقه دیگر درون فر بماند تا تخم مرغ کاملا پخته شود. پس از گذشت این زمان سینی را از فر خارج کرده و خاچاپوری را درون ظرف مورد نظرمان منتقل می کنیم.

مرحله یازدهم

در ادامه خاچاپوری را به دلخواه با مقداری جعفری و پیازچه خرد شده تزیین کرده و در صورت تمایل مقداری سس کچاپ روی آن می ریزیم. در نهایت خاچاپوری را به عنوان صبحانه سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 26 فروردین 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.