طرز تهیه گبولی پلو

طرز تهیه گبولی پلو

گبولی پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه، لذیذ و اصیل جنوبی است که به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود و طرفداران زیادی دارد، این غذای خوش طعم برای پذیرایی و مهمانی‌ها بسیار مناسب است گبولی پلو را می‌توانید خیلی راحت و سریع درست کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه گبولی پلو در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازممقدار مواد
تکه‌های مرغبه تعداد نفرات
برنج۴ پیمانه
پیاز۴ عدد
سیب زمینی۲ عدد
ادویه مرغ ( نمک و زرد چوبه و دارچین و زیره )نصف قاشق چای خوری از هر کدام
هل برای پخت مرغ۲ عدد
برگ بو برای پخت مرغ۲ عدد
ادویه برنج ( نمک و زرد چوبه و پودر کاری و زیره)به مقدار لازم
ادویه حشو ( نمک و زرد چوبه و پودر دارچین و پودر کاری و زیره و فلفل سیاه)نصف قاشق چای خوری از هر کدام

طرز تهیه گبولی پلو

مرحله ۱: خیس کردن نخودها در آب و گرفتن نفخ آن‌ها

ابتدا نخودها را داخل یک ظرف بریزید مقداری آب آن اضافه کنیم و بگذارید تا نخود‌ها از شب تا صبح خوب خیس بخورند تا نفخ آنها گرفته شود و در هنگام پخت زودتر بپزند، در طول این زمان آب نخودها را چند بار عوض کنید تا نفخ آن‌‌ها کامل گرفته شود.

مرحله ۲: ریختن نخودها و آب داخل قابلمه و پختن آن‌ها

بعد نخود‌ها را آبکش کنید و داخل یک قابلمه بریزید مقداری آب روی آنها بگیرید، سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید اجازه دهید تا نخود‌ها به مدت ۲ تا ۳ ساعت روی حرارت متوسط بپزند و بافت آنها کاملاً نرم شود سپس آنها را از روی حرارت بردارید.

مرحله ۳: ریختن مرغ‌ها و آب داخل قابلمه و اضافه کردن چند تکه پیاز در قابلمه

بعد تکه‌های مرغ را تمیز بشورید، داخل یک قابلمه قرار دهید، می‌توانید از ران یا سینه مرغ یا ترکیبی از هر دو تکه استفاده کنید، سپس مقداری آب داخل قابلمه بریزید، یک پیاز را پوست بگیرید، بشورید و به ۴ قسمت برش دهید و در قابلمه روی مرغ‌ها بریزید.

مرحله ۴: اضافه کردن ادویه‌ها به مرغ‌ها و پختن آن‌ها

سپس نمک، زردچوبه، دارچین، زیره، دانه هل و برگ بو را با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان به مقدار مناسب داخل قابلمه بریزید، بعد در قابلمه را ببندید، قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید، اجازه دهید تا مرغ‌ها به مدت یک ساعت تا یک ساعت و نیم بپزند.

مرحله ۵: خرد کردن پیاز و سرخ کردن آن در قابلمه با روغن داغ

بعد یک پیاز را پوست بگیرید، بشورید، به شکل خلالی و باریک برش بزنید سپس در یک قابلمه مقداری روغن بریزید، قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود بعد پیازها را داخل قابلمه بریزید، آن‌ها را تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند.

مرحله ۶: اضافه کردن ادویه‌ها به پیازها و ریختن برنج‌ها در قابلمه روی پیازها

سپس مقداری فلفل سیاه و زرد چوبه به پیازها اضافه کنید، کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها پخش شود و رنگ زرد چوبه باز ‌شود، وقتی که پیازها طلایی رنگ شدند، سپس برنج‌ها را که از چند ساعت قبل در آب و نمک خیس کرده‌اید در قابلمه روی پیازها بریزید.

مرحله ۷: رد کردن آب مرغ از صافی و ریختن آن روی برنج‌ها

بعد قابلمه مرغ‌ها را که خوب پختند و نرم شدند از روی حرارت بردارید، سپس تکه‌های مرغ را از داخل آن بیرون بیاورید و ظرف دیگری قرار دهید، سپس آب مرغ را از صافی رد کنید تا کاملاً یکدست شود، بعد آب مرغ را روی برنج داخل قابلمه بریزید تا بالاتر از سطح آن قرار بگیرد.

مرحله ۸: پختن برنج با آب مرغ و بعد دم انداختن برنج روی حرارت ملایم

بعد اجازه دهید تا برنج با آب مرغ بپزد، برنج دم بکشد تا آب مرغ جمع شود و به خورد برنج‌ها برود، وقتی که آب داخل قابلمه تبخیر شد، در قابلمه را با دم کنی ببندید، اجازه دهید تا برنج روی حرارت ملایم به مدت ۴۵ دقیقه کاملاً دم بکشد و آماده شود

مرحله ۹: خرد کردن پیازها و سرخ کردن آن‌ها در تابه

سپس پیازها را پوست بگیرید، بشورید، به شکل خلالی و باریک برش بزنید بعد در یک تابه مقداری روغن بریزید، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود سپس پیازهای خلالی را داخل تابه بریزید و با روغن داغ تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند

مرحله ۱۰: اضافه کردن ادویه‌ها به پیازها و تفت دادن آن‌ها

پس از آن ادویه‌ها را که شامل نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، پودر دارچین، زیره و پودر کاری است به مقدار مناسب با توجه به ذائقه خودتان روی پیازها بریزید، کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها پخش شود و به خورد پیازها برود، مقدار ادویه‌ها را می‌توانید کم و زیاد کنید.

مرحله ۱۱: اضافه کردن نخود پخته به پیازها و تفت دادن آن‌ها

سپس نخود پخته شده را هم که از قبل پخته‌اید و آماده شده است، به پیازها اضافه کنید و کمی تفت دهید، بعد از آن تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید، بعد از آن در یک تابه دیگر مقداری روغن بریزید، تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود.

مرحله ۱۲: سرخ کردن تکه‌های مرغ در تابه با روغن داغ

سپس تکه‌های مرغ را داخل تابه قرار دهید، با روغن داغ سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند، وقتی یک طرف تکه‌های مرغ سرخ و طلایی رنگ شد آنها را برگردانید تا طرف دیگر تکه‌های مرغ هم سرخ شود، بعد از آن مرغ‌ها را از داخل تابه بیرون بیاورید و در ظرف دیگری قرار دهید.

مرحله ۱۳: ریختن برنج در ظرف مناسب و چیدن و ریختن تکه‌های مرغ و مواد حشو روی برنج

سپس برنج را که دم کشیده و آماده شده است، داخل ظرف مناسب سرو بریزید، مرغ‌های سرخ شده را در روی برنج یا داخل برنج به شکل دلخواه با سلیقه خودتان بچینید، بعد از آن مقداری از مواد حشو را روی برنج بریزید و آن را تزئین کنید.

مرحله ۱۴: خرد کردن سیب زمینی‌ها به شکل خلال و شستن آن‌ها

برای تزئین گوبولی پلو می‌توانید در حین پختن برنج و مرغ‌ها، چند عدد سیب زمینی را پوست بگیرید به شکل خلالی و باریک برش بزنید، سپس سیب زمینی‌ها را بشورید و آن‌ها را داخل سبد بریزید تا آب اضافی آنها خارج شود و کاملا خشک شوند.

مرحله ۱۵: ریختن روغن در تابه و سرخ کردن سیب زمینی‌ها در تابه

بعد در یک تابه مقداری روغن بریزید و تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید، تا روغن داغ شود سپس سیب زمینی‌ها را داخل تابه بریزید، با روغن داغ سرخ کنید تا همه قسمت‌های آنها طلایی رنگ شود، وقتی که سیب زمینی‌ها سرخ شدند آن‌ها را از روی حرارت بردارید.

مرحله ۱۶: تزئین کردن گبولی پلو و سرو آن

بعد سیب زمینی‌های سرخ شده را روی برنج بریزید و آن را تزئین کنید، برای تزیین این غذا طبق سلیقه خودتان عمل کنید، در آخرگبولی پلو را به عنوان یک غذای خوش طعم و پرطرفدار برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با سالاد، ترشی، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 4 فروردین 1403

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.