طرز تهیه کلوچه فومن

طرز تهیه کلوچه فومن با لیوان طرز تهیه کلوچه فومن خانم نوروزی کلوچه فومن اصل طرز تهیه کلوچه فومن با پیمانه طرز تهیه کلوچه فومن آشپزخانه کوچک من فیلم طرز تهیه کلوچه فومن طرز تهیه کلوچه فومن نی نی سایت ادویه کلوچه فومن

کلوچه فومن یکی از انواع کلوچه های سنتی و بسیار محبوب ایرانی است که با طعم های متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کلوچه فومن در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
آرد نان فانتزی۲ و نیم پیمانه
نمک¼ قاشق چایخوری
بکینگ پودر¾ قاشق چایخوری
شکر۳ قاشق غذاخوری
کره۵۰ گرم
روغن جامد۳۰ گرم
تخم مرغ۱ عدد
آب½ پیمانه
مواد رومال کلوچه ها
زرده تخم مرغ۱ عدد
زعفران دم کرده۱ قاشق چایخوری
شیر۱ قاشق مربا خوری
تخم خرفه
مواد مغزی کلوچه ها
آرد سه صفر۱ پیمانه
کره۵۰ گرم
روغن صاف قنادی۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع۲ قاشق غذاخوری
شکر⅔ پیمانه
پودر دارچین
½ قاشق چایخوری
پودر هل½ قاشق چایخوری
مغز گردو۵۰ گرم
گلاب۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه کلوچه فومن

مرحله اول

برای تهیه کلوچه فومن خوشمزه در ابتدای کار از ۳۰ دقیقه قبل کره را از یخچال خارج می کنیم، سپس در فضای آشپرخانه قرار می دهیم و اجازه می دهیم کره با دمای محیط کاملا هماهنگ شده و به طور کامل نرم شود.

مرحله دوم

حالا مغز گردو را درون غذاساز می ریزیم، سپس میکس می کنیم تا گردو پوره شود. در ادامه آرد را درون الک می ریزیم، سپس الک می کنیم و درون یک تابه مناسب می ریزیم. در ادامه تابه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله سوم

در این مرحله آرد را به مدت ۱۰ دقیقه تفت می دهیم تا بوی خامی آرد از بین برود. در ادامه مواد میانی کلوچه را آماده می کنیم، برای این منظور ابتدای کره به دمای محیط رسیده را به همراه شکر و روغن قنادی درون یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله چهارم

حالا روغن مایع را به همراه پودر دارچین و پودر هل به کره اضافه می کنیم، سپس خوب مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه آرد را به همراه پودر گردو درون مخلوط کره می ریزیم و مجددا مخلوط می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله گلاب را کم کم به مواد میانی اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم تا مواد به صورت خمیری منسجم در آید. در ادامه روی مواد میانی کلوچه را با سلفون می پوشانیم، سپس در دمای محیط قرار می دهیم.

مرحله ششم

حالا خمیر کلوچه را درست می کنیم، برای این منظور ابتدا آرد را به همراه بکینگ پودر و نمک را درون یک کاسه مناسب می ریزیم و خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند، سپس درون الک می ریزیم و الک می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله شکر را به مخلوط آرد اضافه می کنیم، سپس مجددا مخلوط می کنیم. در ادامه کره را به همراه روغن مایع درون یک تابه مناسب می ریزیم، سپس روی حرارت غیر مستقیم بخار کتری قرار می دهیم.

مرحله هشتم

حالا زمانی که کره ذوب شد از روی بخار کتری بر می داریم، سپس اجازه می دهیم کاملا خنک شود. در ادامه مخلوط کره را به همراه تخم مرغ به مخلوط آرد اضافه می کنیم، سپس هم می زنیم و کم کم آب را به آن اضافه می کنیم.

مرحله تهم

در این مرحله خمیر را با نوک انگشت ورز می دهیم تا خمیری لطیف و نرم حاصل شود. توجه داشته باشید خمیر را بیش از حد ورز ندهید به دلیل آن که خمیر به روغن می افتد. در ادامه روی کاسه را با سلفون می پوشانیم.

مرحله دهم

حالا اجازه می دهیم خمیر به مدت ۲۰ دقیقه در دمای محیط استراحت کند. در ادامه پس از گذشت این زمان خمیر را روی سطح کار قرار می دهیم و به ۸ قسمت مساوی تقسیم می کنیم. در ادامه یک چونه روی سطح کار قرار می دهیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله خمیر را با وردنه باز می کنیم. در ادامه مواد میانی را به ۸ قسمت مساوی تقسیم می کنیم و یک قسمت از مواد میانی را به صورت گردو در دست فرم می دهیم، سپس روی خمیر قرار می دهیم.

مرحله دوازدهم

حالا اطراف خمیر را جمع می کنیم و به سمت بالا فیکس می کنیم تا مواد میانی درون خمیر پنهان شود. در ادامه چونه خمیر را بر می گردانیم، سپس با وردنه کمی باز می کنیم. در ادامه مهر مخصوص کلوچه را به آرد آغشته می کنیم.

مرحله دوازدهم

در این مرحله مهر را روی خمیر قرار می دهیم و فشار می دهیم تا خمیر طرح دار شود. توجه داشته باشید پس از مهر کردن خمیر با چاقو روی خمیر شیار ایجاد کنید به دلیل آن که مهر فلزی نیست پس از پخت کلوچه ها نقش آن از بین می رود.

مرحله سیزدهم

حالا فر را روی حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم کاملا گرم شود. در ادامه روی سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم، سپس خمیر ها را به آرامی درون سینی فر قرار می دهیم.

مرحله چهاردهم

در این مرحله برای درست کردن مواد رومال ابتدا زرده تخم مرغ را از سفیده تخم مرغ جدا می کنیم، سپس درون یک کاسه مناسب می ریزیم و زعفران دم کرده را به همراه شیر به آن اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم.

مرحله پانزدهم

حالا برس را به مواد رومال آغشته می کنیم، سپس روی خمیر ها می مالیم و در آخر مقداری تخم خرفه به صورت پخش روی خمیر ها می پاشیم. در ادامه سینی را طبقه وسط فر قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم کلوچه ها بپزد.

مرحله شانزدهم

در نهایت پس از گذشت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کلوچه ها را از فر خارج می کنیم، سپس یک پارچه نخی روی کلوچه قرار می دهیم تا هنگام خنک شدن خشک نشوند. در آخر کلوچه ها درون یک ظرف درب بسته نگهداری کنید. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 10 بهمن 1400
کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.