طرز تهیه دمپخت عدس

طرز تهیه دمپخت عدس شیرازی طرز تهیه دمپخت عدس و گوجه طرز تهیه دمپخت عدس و کلم طرز تهیه دمپخت عدس با گوشت طرز تهیه دمپخت عدس با مرغ طرز تهیه دمپخت عدس با گوشت چرخ کرده طرز تهیه دمپخت عدس بدون گوشت طرز تهیه دمپخت عدس و هویج

دمپخت عدس یکی از انواع غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که با دستورالعمل های بسیار متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه دمپخت عدس در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۴ پیمانه
شوید خشک۵۰ گرم
پیاز متوسط۱ عدد
عدس۱ پیمانه
جعفری۵۰ گرم
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
هویج۲ عدد
ادویه پلویی، نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی

طرز تهیه دمپخت عدس

مرحله اول

برای تهیه دمپختک عدس ابتدای کار عدس را می شوییم، تا گرد و غبار شسته شود. در ادامه عدس را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس قابلمه را تا نیمه پر از آب می کنیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم.

مرحله دوم

حالا اجازه می دهیم عدس درون آب جوش بماند تا پخته شود. در ادامه ۱ لیتر آب درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب به نقطه جوش برسد. در ادامه جعفری را می شوییم.

مرحله سوم

در این مرحله جعفری را درون آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی اش خارج شود. در ادامه جعفری را روی تخته گوشت قرار می دهیم، سپس به صورت ریز ساطوری می کنیم. در ادامه هویج را می شوییم و پوست آن را جدا می کنیم.

مرحله چهارم

حالا هویج را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. در ادامه پوست پیاز را جدا می کنیم، سپس به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس مقداری روغن مایع به آن اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله پیاز را درون تابه می ریزیم، سپس تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود. در ادامه ادویه پلویی، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به پیاز ادامه می کنیم، سپس تفت می دهیم تا بوی خامی ادویه ها از بین برود.

مرحله ششم

حالا عدس را درون آبکش می ریزیم، سپس اجازه می دهیم آب اضافی اش خارج شود. در ادامه عدس را به همراه هویج درون تابه می ریزیم، سپس تفت می دهیم و شوید خشک را به همراه جعفری به آن اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله رب گوجه فرنگی را به مخلوط عدس اضافه می کنیم، سپس به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی رب گرفته شود، سپس رنگ باز کند. در ادامه برنج را می شوییم، سپس درون قابلمه حاوی آب جوش می ریزیم.

مرحله هشتم

حالا زمانی که برنج درون قابلمه جوش خورد، مخلوط عدس را به آن اضافه می کنیم، سپس هم می زنیم و اجازه می دهیم آب برنج تبخیر شود. در ادامه روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار می دهیم سپس قابلمه را روی آن می گذاریم.

مرحله نهم

در این مرحله درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم، سپس روی قابلمه قرار می دهیم و اجازه می دهیم دمپختک عدس به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد. پس از گذشت این زمان دمپختک عدس را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم و سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 11 بهمن 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.