طرز تهیه دلمه برگ مو

طرز تهیه دلمه برگ مو با رب انار طرز تهیه دلمه برگ مو شیرازی طرز تهیه دلمه برگ مو برای 4 نفر طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی طرز تهیه دلمه برگ مو با کشمش طرز تهیه دلمه ساده خانگی طرز تهیه دلمه برگ مو با ماست طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه

دلمه برگ مو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی است که با ترکیبات متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه دلمه برگ مو در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
برنج۱ پیمانه
لپه¾ پیمانه
پیاز۱ عدد
سبزی معطر خشک یا تازه۶ قاشق غذاخوری
زرشک (اختیاری)۳ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ۳ قاشق غذاخوری
رب انار۱ قاشق غذاخوری سرخالی
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری سرخالی
آبغوره یا سرکه¼ پیمانه
آب۲ لیوان
گوجه سبز و لیمو ترش تازهبه مقدار کافی
برگ انگوربه تعداد کافی
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی
روغن مایع، تخم گشنیز و پاپریکابه مقدار کافی

طرز تهیه دلمه برگ مو

مرحله اول

برای تهیه دلمه برگ مو خوشمزه در ابتدای کار لپه را شسته و درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم، سپس اجازه می دهیم لپه به مدت ۲ ساعت درون آب بماند تا کاملا خیس بخورد. پس از گذشت این زمان لپه را آبکشی می کنیم.

مرحله دوم

پس از آبکشی کردن، لپه را درون یک قابلمه مناسب ریخته و ۳ لیوان آب به آن اضافه می کنیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده، سپس اجازه می دهیم لپه به مدت ۲ ساعت درون آب جوش بماند تا کاملا پخته شود.

مرحله سوم

پس از گذشت این زمان، قابلمه را از روی حرارت برداشته و لپه را آبکشی می کنیم تا آب اضافی اش خارج شود. در ادامه برنج را پس از شستشو با مقداری نمک درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس به اندازه که یک بند انگشت روی آن باشد آب می افزاییم.

مرحله چهارم

حالا قابلمه را روی حرارت زیاد قرار داده تا آب اضافی اش خارج شده و پخت اولیه برنج انجام شود. در ادامه برنج را کمی زنده تر آبکش می کنیم تا در حین پخت درون دلمه ها شفته نشوند، سپس اجازه می دهیم آب اضافی اش خارج شود.

مرحله پنجم

در این مرحله پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم. در ادامه مقداری روغن مایع به تابه اضافه کرده و بلافاصله پیاز را می افزاییم، سپس تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود.

مرحله ششم

حالا زردچوبه را به پیاز می افزاییم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا پیاز کمی طلایی و سرخ شود. در ادامه گوشت چرخ کرده را به تابه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا گوشت تغییر رنگ بدهد، سپس مقداری نمک به آن می افزاییم.

مرحله هفتم

در ادامه مقداری فلفل سیاه، پودر تخم گشنیز و پاپریکا به تابه می افزاییم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطرشان آزاد شود. حالا سبزی معطر خشک (شوید، مرزه، گشنیز و جعفری) را به تابه اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

مرحله هشتم

حالا برنج را به همراه لپه، زرشک و زعفران دم کرده به تابه اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب شوند، سپس به مدت ۲ تا ۳ دقیقه تفت می دهیم تا مزه ها به هم غالب شوند. در ادامه یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب می کنیم.

مرحله نهم

در ادامه قابلمه را روی حرارت زیاد می گذاریم تا آب جوش بیاید، سپس برگ های انگور را درون قابلمه قرار داده و اجازه می دهیم برگ ها درون آب جوش بمانند تا تغییر رنگ بدهد. حالا برگ ها را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی شان خارج شود.

مرحله دهم

در این مرحله یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم، سپس مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم و چند برگ کف آن قرار می دهیم. در ادامه می توانیم برای پیچاندن دلمه ها یک برگ را به صورتی که برچستگی رگبرگ ها درون دلمه قرار بگیرد، درون قالب مافین قرار می دهیم.

مرحله یازدهم

حالا ۱ قاشق غذاخوری از مواد دلمه میان برگ انگور می ریزیم و اضافی برگ را جمع کنیم. در ادامه به همین ترتیب دلمه ها را درست می کنیم و به صورت فشرده درون قابلمه می چینیم تا باز نشوند. دلمه ها را می توانید به صورت سیگاری نیز جمع کنیم.

مرحله دوازدهم

برای این منظور ۱ قاشق غذاخوری از مواد دلمه در میان برگ می ریزیم، سپس دو طرف برگ را جمع کرده و از ابتدا به انتها رول می کنیم. در ادامه به همین ترتیب دلمه ها را می پیچانیم تا مواد تمام شوند. حالا سس دلمه ها را آماده می کنیم.

مرحله سیزدهم

برای درست کردن سس دلمه، رب انار را به همراه رب گوجه فرنگی، آب، آبغوره و مقداری روغن مایع درون یک کاسه مناسب ریخته، سپس مخلوط می کنیم تا باهم آمیخته شوند. در ادامه مخلوط سس را به صورت پخش روی دلمه ها می ریزیم.

مرحله چهاردهم

حالا چند عدد گوجه سبز و چند اسلایس لیمو ترش تازه روی دلمه ها می چینیم و یک بشقاب سنگین روی آنها قرار می دهیم تا دلمه ها حین پخت از هم باز نشوند. در ادامه روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار می دهیم.

مرحله پانزدهم

در ادامه درب قابلمه را با دم کنی پوشانده و روی قابلمه قرار می دهیم، سپس قابلمه را روی شعله پخش کن می گذاریم. حالا اجازه می دهیم دلمه ها روی حرارت بمانند تا آب اضافی درون قابلمه کاملا تبخیر شده و دلمه ها پخته شوند.

مرحله شانزدهم

زمانی که دلمه ها کاملا پخته شدند، قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم، سپس دلمه ها را به آرامی درون ظرف مورد نظرمان می چینیم. در نهایت روی دلمه ها را با پیاز داغ و زرشک تزیین کرده و سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 15 خرداد 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.