طرز تهیه قرابیه سیب و دارچین

طرز تهیه قرابیه سیب و دارچین , دستور پخت قرابیه سیب و دارچین

قرابیه سیب و دارچین یکی از انواع شیرینی های خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهر تبریز می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه قرابیه سیب و دارچین در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم قرابیه سیب و دارچین
کره۲۵۰ گرم
وانیلنوک قاشق چایخوری
آرد۳٫۵ پیمانه
ماست شیرین۲ قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ۱ عدد
پودر قند½ پیمانه
بکینگ پودر½ قاشق غذاخوری
مواد لازم برای میان قرابیه
سیب۲ عدد
هویج۱ عدد
شکر۵ قاشق غذاخوری
کره۲۰ گرم
رنده پوست پرتقال۱ قاشق چایخوری
پودر هل½ قاشق چایخوری
پودر دارچین½ قاشق چایخوری

طرز تهیه قرابیه سیب و دارچین

مرحله اول

برای تهیه قرابیه سیب و دارچین خوشمزه در ابتدای کار از ۳۰ دقیقه قبل تمام مواد مورد نیاز قرابیه را در فضای آشپزخانه قرار داده، سپس اجازه می دهیم در دمای محیط بمانند تا دمای آنها با محیط کاملا هماهنگ شوند.

مرحله دوم

در این مرحله به سراغ درست کردن مواد میانی قرابیه می رویم، برای این منظور پوست سیب و هویج را به صورت کامل جدا کرده، سپس سیب را با دندانه های درشت رنده و هویج را با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم.

مرحله سوم

حالا سیب و هویج رنده شده را به همراه شکر و کره درون یک تابه مناسب می ریزیم، سپس تابه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم. در ادامه سیب و هویج را تفت می دهیم تا کاملا آب میان بافتی شان تبخیر و پخته شوند.

مرحله چهارم

زمانی که آب اضافی سیب و هویج کاملا کشیده شد، تابه را از روی حرارت برداشته، سپس رنده پوست پرتقال را به همراه پودر دارچین و پودر هل به تابه افزوده و به خوبی مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند.

مرحله پنجم

در ادامه اجازه می دهیم مواد میانی کاملا خنک شود، سپس خمیر قرابیه را آماده می کنیم، برای این منظور ابتدای فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار داده و اجازه می دهیم فر به طور کامل گرم شود.

مرحله ششم

حالا کره به دمای محیط رسیده را درون یک کاسه مناسب ریخته و پودر قند را درون کاسه الک می کنیم، سپس با دور تند همزن برقی به مدت ۵ دقیقه هم می زنیم تا مخلوط کره کرم رنگ و خامه ای شکل شود.

مرحله هفتم

در ادامه زرده تخم مرغ را به همراه وانیل و ماست به کاسه اضافه کرده و حدودا به مدت ۲ دقیقه هم می زنیم تا بافت مایه یکدست شود. حالا آرد را ۳ مرتبه الک کرده و ۲ پیمانه از آنرا به همراه بکینگ پودر به کاسه می افزاییم.

مرحله هشتم

حالا مواد درون کاسه را با لیسک مخلوط می کنیم تا آرد جذب مخلوط کره شود، سپس مابقی آرد را کنترل شده به کاسه اضافه کرده و با لیسک یا نوک انگشت مخلوط می کنیم تا خمیری نرم و لطیف که به دست نمی چسبد حاصل شود.

مرحله نهم

توجه داشته باشید به دلیل وجود کره در رسپی، خمیر را با کف دست ورز ندهید که به روغن بیفتد، در صورتی که خمیر به روغن بیفتد بافت شیرینی سفت می شود. در ادامه از خمیر بدست آمده گلوله هایی به وزن ۱۶ گرمی جدا می کنیم.

مرحله دهم

حالا یک شانه تمیز را ابتدا به آرد آغشته می کنیم و گلوله خمیر را به صورت بیضی روی دندانه های درشت شانه قرار می دهیم. در ادامه با فشار دست کمی خمیر را باز کرده و ۱ قاشق چایخوری از مخلوط سیب درون خمیر می ریزیم.

مرحله یازدهم

در ادامه به آرامی دو طرف خمیر را به هم نزدیک کرده، سپس به هم می چسبانیم تا مواد میانی پنهان شوند. حالا سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم و خمیرهای قالب زده شده را به آرامی درون سینی فر می چینیم.

مرحله دوازدهم

در این مرحله سینی را طبقه میانی فر قرار داده و اجازه می دهیم قرابیه ها به مدت ۳۵ دقیقه درون فر بمانند تا کاملا پخته و اطراف شان کمی طلایی شود. پس از گذشت این زمان سینی را از فر خارج می کنیم.

مرحله سیزدهم

حالا بدون دست زدن به قرابیه ها اجازه می دهیم کاملا خنک شوند، سپس قرابیه ها خنک شده را با شکلات آب شده و پودر پسته تزیین می کنیم. در نهایت قرابیه ها را به همراه چای تازه دم سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 30 خرداد 1401
کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.