طرز تهیه کوفته تبریزی

طرز تهیه کوفته تبریزی ساده طرز تهیه کوفته تبریزی برای ۴ نفر طرز تهیه کوفته تبریزی مجلسی طرز تهیه کوفته تبریزی برای ۶ نفر طرز تهیه کوفته تبریزی برای 8 نفر طرز تهیه کوفته تبریزی دونفره طرز تهیه کوفته تبریزی با مرغ طرز تهیه کوفته تبریزی برای 10 نفر

کوفته تبریزی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهر تبریز می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کوفته تبریزی در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم برای ۸ نفر
گوشت۵۰۰ گرم
سینه مرغ۳۵۰ گرم
سیب زمینی۱ عدد
پیاز۱ عدد
برنج۱ لیوان
لپه۱ لیوان
تخم مرغ۱ عدد
تره و مرزه۲۰۰ گرم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی
مواد داخل کوفته
پیاز داغ۴ قاشق غذاخوری
گردو۴ قاشق غذاخوری
زرشک۲ قاشق غذاخوری
آلوچه۱۶ عدد
مواد سس کوفته
پیاز۲ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
عصاره مرغ یا گوشت۱ عدد
زعفران دم کرده (اختیاری)به مقدار کافی

طرز تهیه کوفته تبریزی

مرحله اول

برای تهیه کوفته تبریزی مجلسی ابتدا لپه را می شوییم، سپس درون آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی اش به طور کامل خارج شود. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم، سپس آن را تا نیمه پر از آب می کنیم و لپه ها را به آن اضافه می کنیم.

مرحله دوم

حالا قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم و کف روی لپه ها را با کفگیر می گیریم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۲ ساعت بپزد. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم، سپس آن را تا نیمه پر از آب می کنیم و سیب زمینی را درون قابلمه قرار می دهیم.

مرحله سوم

در این مرحله قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۱ ساعت سیب زمینی به طور کامل مغز پخت شود. در ادامه یک کاسه مناسب انتخاب می کنیم، سپس برنج را به همراه ۱ قاشق چایخوری نمک درون آن می ریزیم.

مرحله چهارم

حالا اجازه می دهیم برنج به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون آب بماند تا خیس بخورد. پس از گذشت این زمان یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب به نقطه جوش برسد، سپس برنج شسته شده را آبکشی می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله برنج را به همراه نصف قاشق چایخوری نمک درون آب جوش می ریزیم، سپس اجازه می دهیم برنج درون آبجوش بماند تا مغز برنج کاملا بپزد و نرم شود. در ادامه برنج را آبکش می کنیم و اجازه می دهیم آب اضافی اش کاملا خارج شود.

مرحله ششم

حالا پس از گذشت ۱ ساعت سیب زمینی را از قابلمه خارج می کنیم، سپس پوست آن را جدا می کنیم و اجازه می دهیم کاملا خنک شود. حالا تره و مرزه را می شوییم، سپس درون آبکش قرار می دهیم و اجازه می دهیم آب اضافی سبزی خارج شود.

مرحله هفتم

در این مرحله سبزی را روی تخته گوشت قرار می دهیم، سپس به صورت ریز ساطوری می کنیم. حالا وقتی لپه ها کاملا پخته شدند، قابلمه را از روی حرارت بر می داریم، سپس لپه را درون آبکش می ریزیم و اجازه می دهیم آب اضافی آن کاملا خارج شود.

مرحله هشتم

حالا گوشت را به تکه های کوچک تقسیم می کنیم، سپس درون چرخ گوشت می ریزیم و در کاسه ی مناسب چرخ می کنیم. در ادامه مجددا گوشت چرخ کرده را دورن چرخ گوشت می ریزیم و ۲ مرتبه چرخ می کنیم. در ادامه پوست پیاز را جدا می کنیم.

مرحله نهم

در این مرحله پیاز را به صورت ریز رنده می کنیم. در ادامه برنج پخته شده را به همراه لپه درون چرخ گوشت می ریزیم، سپس روی گوشت چرخ کرده چرخ می کنیم. در ادامه سیب زمینی را به قطعات کوچک تقسیم می کنیم و درون چرخ گوشت می ریزیم.

مرحله دهم

حالا سیب زمینی پخته شده را چرخ می کنیم، سپس مرغ را به تکه های کوچک تقسیم می کنیم و درون چرخ گوشت می ریزیم، سپس مجددا چرخ می کنیم. در ادامه پیاز رنده شده را نیز درون چرخ گوشت می ریزیم و روی مواد کوفته چرخ می کنیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله مخلوط مواد کوفته را با دست ورز می دهیم تا مواد با هم ترکیب و یکدست شود. در ادامه نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به مایه کوفته تبریزی اضافه می کنیم، سپس ورز می دهیم و مجددا مواد کوفته را درون چرخ گوشت می ریزیم و چرخ می کنیم.

مرحله دوازدهم

حالا سبزی خرد شده را به همراه تخم مرغ به مواد کوفته اضافه می کنیم، سپس ورز می دهیم تا مواد ترکیب و یکدست شود. حالا مواد داخل کوفته را آماده می کنیم. برای این منظور یک کاسه را پر از آب می کنیم، سپس آلوچه ها را درون آن قرار می دهیم.

مرحله سیزدهم

در این مرحله اجازه می دهیم آلو ها خیس بخورند. در ادامه پوست پیاز را جدا می کنیم و به صورت خلالی نازک خرد می کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس مقداری روغن درون آن می ریزیم و بلافاصله پیاز را اضافه می کنیم.

مرحله چهاردهم

حالا پیاز را تفت می دهیم تا طلایی و ترد شود. در ادامه پوست گردو را جدا می کنیم ، سپس مغز گردو را به دو قسمت تقسیم می کنیم. در ادامه زرشک را می شوییم، سپس درون آبکش قرار می دهیم و اجازه می دهیم آب آن به طور کامل خارج شود.

مرحله پانزدهم

در این مرحله با دست چرب به اندازه یک پرتقال از مواد کوفته بر می داریم، سپس در دست باز می کنیم و به فرم کاسه درست می کنیم. در ادامه مقداری از پیاز داغ و زرشک را درون مواد می ریزیم، سپس یک عدد آلوچه و مغز گردو درون آن قرار می دهیم.

مرحله شانزدهم

حالا مواد را با دست جمع می کنیم، سپس با دست آن را کاملا گرد می کنیم و با فشار منسجم می کنیم تا کوفته در سس باز نشود. به همین ترتیب ادامه می دهیم تا مواد تمام شود، سپس کوفته ها را به مدت ۳۰ دقیقه درون یخچال قرار می دهیم.

مرحله هفدهم

در این مرحله اجازه می دهیم کوفته ها درون یخچال استراحت کنند. پس از گذشت این زمان کوفته ها را از یخچال خارج می کنیم، سپس یک تابه مناسب انتخاب می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم، سپس مقداری روغن مایع درون تابه می ریزیم.

مرحله هجدهم

حالا کوفته ها را به آرامی درون تابه قرار می دهیم و با حرارت بالا سرخ می کنیم. وقتی همه قسمت های کوفته کاملا سرخ شد، کوفته ها را از تابه خارج می کنیم، سپس سس کوفته را درست می کنیم. برای این منظور پوست پیاز را جدا می کنیم و به صورت نگینی خرد می کنیم.

مرحله نوزدهم

در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن درون آن می ریزیم، سپس بلافاصله پیاز را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا پیاز طلایی و سرخ شود. در ادامه رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه می کنیم و کاملا سرخ می کنیم.

مرحله بیستم

حالا عصاره گوشت یا مرغ را به رب گوجه فرنگی اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم و ۲ لیوان آبجوش به آن اضافه می کنیم. در ادامه اجازه می دهیم سس جوش بیاید، سپس کوفته تبریزی ها را به آرامی درون سس قرار می دهیم و اجازه می دهیم کوفته ها بپزد.

مرحله بیست و یکم

در نهایت پس از گذشت ۱ ساعت وقتی کوفته ها کاملا پخته شد، یک ظرف مناسب انتخاب می کنیم، سپس کوفته تبریزی ها را درون ظرف مورد نظر قرار می دهیم. در آخر مقداری از سس کوفته ها روی آن می ریزیم و با گردو و زرشک تزئین می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 23 آذر 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.