طرز تهیه شامی رودباری

طرز تهیه شامی رودباری دونفره طرز تهیه شامی رودباری تصویری طرز تهیه شامی رودباری خانم نجاتی طرز تهیه شامی گیلانی طرز تهیه شامی رودباری با رب انار طرز تهیه شامی ترش گیلانی شامی رودباری با لپه طرز تهیه شامی رودباری با روغن زیتون

شامی رودباری یکی از انواع غذاهای شهرستان رودبار است که با دستورهای متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شامی رودباری در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
سیب زمینی کوچک۱ عدد
پیاز متوسط۱ عدد
جعفری تازه۱ قاشق غذاخوری
نعنا تازه۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی
تخم مرغ (اختیاری)۱ عدد
مواد لازم برای سس شامی
آب جوش۱ و نیم لیوان
پیاز متوسط۱ عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی
آب نارنج۳ تا ۴ قاشق غذاخوری

طرز تهیه شامی رودباری

مرحله اول

برای تهیه شامی رودباری مجلسی ابتدای کار گوشت را به تکه های کوچک تقسیم می کنیم، سپس درون چرخ گوشت می ریزیم و درون یک کاسه مناسب چرخ می کنیم. در ادامه پوست پیاز را جدا می کنیم و می شوییم.

مرحله دوم

حالا پیاز را با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم، سپس از صافی رد می کنیم تا آب اضافی اش خارج شود. در ادامه پوست سیب زمینی را جدا می کنیم، سپس می شوییم و با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله سیب زمینی را از صافی رد می کنیم تا آب اضافی اش گرفته شود، سپس به همراه پیاز به گوشت چرخ شده اضافه می کنیم. در ادامه جعفری و نعنا را می شوییم، سپس درون آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی اش خارج شود.

مرحله چهارم

حالا نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم. در ادامه جعفری و نعنا را روی تخته گوشت قرار می دهیم، سپس به صورت ریز ساطوری می کنیم و به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله تخم مرغ را به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم، سپس خوب ورز می دهیم تا مواد ترکیب شده و گوشت منسجم شود. در ادامه روی کاسه حاوی مواد گوشتی را با کیسه فریزر می پوشانیم.

مرحله ششم

حالا اجازه می دهیم مایه شامی به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه درون یخچال استراحت کند. در ادامه پس از گذشت این زمان مایه شامی را از یخچال خارج می کنیم، سپس ورز می دهیم و یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله هفتم

در این مرحله مقداری روغن مایع درون تابه می ریزیم و اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود، سپس مقداری از مایه شامی بر می داریم و در دست به شکل دلخواه فرم می دهیم و درون تابه قرار می دهیم و سرخ می کنیم.

مرحله هشتم

زمانی که یک طرف شامی ها کاملا سرخ شد آن ها را بر می گردانیم، سپس اجازه می دهیم طرف دیگر آن ها کاملا سرخ شود. در ادامه سس شامی را آماده می کنیم برای این منظور پوست پیاز را جدا می کنیم و می شوییم.

مرحله نهم

در این مرحله پیاز را با دندانه های درشت رنده، رنده می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم، سپس بلافاصله پیاز را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا پیاز کاراملی شود.

مرحله دهم

حالا رب گوجه فرنگی را به پیاز اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود و رنگ باز کند. در ادامه نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به رب گوجه فرنگی اضافه می کنیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله رب گوجه فرنگی را تفت می دهیم تا بوی خامی ادویه ها از بین برود. در ادامه آب جوش را به سس اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم، سپس درب تابه را می بندیم و اجازه می دهیم سس جوش بیاید.

مرحله دوازدهم

در نهایت شامی ها را به سس اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم، سپس اجازه می دهیم شامی درون سس جوش بخورد تا سس غلیظ شود و به خورد شامی برود. در آخر شامی رودباری را به همراه پلو سرو کنید نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 9 اسفند 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.