طرز تهیه آش اسفناج

طرز تهیه آش اسفناج طرز تهیه آش اسفناج با ماست طرز تهیه آش اسفناج با بلغور طرز تهیه آش آلو اسفناج طرز تهیه آش اسفناج با عدس طرز تهیه آش اسفناج تبریزی آش اسفناج با برنج اش اسفناج اردبیل

آش اسفناج یکی از انواع غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که با مواد بسیار متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آش اسفناج در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
اسفناج۱ کیلو گرم
برنج½ پیمانه
لوبیا چیتی½ پیمانه
نخود½ پیمانه
ماش½ پیمانه
عدس۱ پیمانه
پیاز۲ عدد
سیر۳ حبه
کشک۱ لیوان
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی

طرز تهیه آش اسفناج

مرحله اول

برای تهیه آش اسفناج خوشمزه ابتدای کار لوبیا چیتی را می شوییم، سپس درون یک کاسه مناسب می ریزیم و کاسه را تا نیمه پر از آب می کنیم و اجازه می دهیم به مدت ۱۲ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد.

مرحله دوم

حالا نخود را می شوییم، سپس درون یک کاسه مناسب می ریزیم و کاسه را تا نیمه پر از آب می کنیم. در ادامه اجازه می دهیم نخود هم به مدت ۱۲ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد. طی این ۱۲ ساعت ۲ مرتبه آب حبوبات را عوض می کنیم.

مرحله سوم

دقت کنید این کار به دلیل آن است که نفخ حبوبات بهتر گرفته شود. در ادامه پس از گذشت ۱۲ ساعت لوبیا چیتی را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی اش خارج شود، سپس لوبیا چیتی را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله چهارم

در این مرحله قابلمه حاوی لوبیا چیتی را تا نیمه پر از آب می کنیم، سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم. در ادامه نخود را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی اش خارج شود، سپس نخود را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله پنجم

حالا قابلمه حاوی نخود را تا نیمه پر از آب می کنیم، سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم و اجازه می دهیم نخود و لوبیا به مدت ۲ تا ۳ ساعت درون آب جوش بمانند تا کاملا بپزند. در ادامه عدس و ماش را می شوییم.

مرحله ششم

در این مرحله پس از گذشت ۲ ساعت عدس و ماش را درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس تا اندازه ای که روی آن ها را بگیرد آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به مدت ۱ ساعت درون آن بمانند تا خیس بخورند.

مرحله هفتم

حالا پس از گذشت این زمان لوبیا و نخود را از روی حرارت بر می داریم، سپس درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی شان خارج شود. در ادامه دو سوم یک قابلمه مناسب را پر از آب می کنیم، سپس روی حرارت زیاد قرار می دهیم.

مرحله هشتم

در این مرحله اجازه می دهیم آب به نقطه جوش برسد، سپس عدس و ماش را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی شان خارج شود. در ادامه عدس و ماش را درون قابلمه می ریزیم، سپس برنج را می شوییم.

مرحله نهم

حالا برنج را درون قابلمه حاوی عدس و ماش اضافه می کنیم، سپس اجازه می دهیم برنج، عدس و ماش کاملا بپزند. در ادامه زمانی که مواد کاملا پخته شدند نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به آن اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

مرحله دهم

در این مرحله پوست پیاز را جدا می کنیم، سپس می شوییم و به صورت خلالی نازک خرد می کنیم. در ادامه پوست سیر را جدا می کنیم، سپس می شوییم و به صورت خلالی خرد می کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله یازدهم

حالا مقداری روغن مایع درون تابه می ریزیم و بلافاصله پیاز را اضافه می کنیم، سپس تفت می دهیم تا پیاز ترد و طلایی شود. در ادامه پیاز را از تابه خارج می کنیم و سیر را درون همان تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا سیر تغییر رنگ بدهد.

مرحله دوازدهم

در این مرحله پیاز داغ و سیر داغ را درون آش می ریزیم، سپس مخلوط می کنیم و لوبیا چیتی را به همراه نخود درون آش اضافه می کنیم، سپس اجازه می دهیم آش کاملا بپزد و جا بیوفتد. در ادامه اسفناج را می شوییم.

مرحله سیزدهم

حالا اسفناج را درون آبکش قرار می دهیم و اجازه می دهیم آب اضافی اش خارج شود. در ادامه اسفناج را روی تخته گوشت قرار می دهیم، سپس خرد می کنیم و زمانی که حبوبات کاملا پخته و له شدند اسفناج را درون آش اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله حرارت را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زیاد می کنیم تا اسفناج به آش لعاب بدهد، پس از گذشت این زمان حرارت را کم می کنیم و درب قابلمه را می بندیم. در ادامه اجازه می دهیم آش بپزد و جا بیوفتد.

مرحله پانزدهم

حالا ۳۰ دقیقه آخر پخت کشک را با مقداری آب جوش رقیق می کنیم، سپس درون آش می ریزیم و هم می زنیم تا کشک درون آش پخش شود. در ادامه پس از گذشت این زمان حرارت را خاموش می کنیم.

مرحله شانزدهم

توجه داشته باشید می توانید به جای کشک از دوغ غلیظ هم استفاده کنید. در نهایت آش اسفناج را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم، سپس مقداری پیاز داغ و نعنا داغ به عنوان تزئین روی آن می ریزیم و سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 28 دی 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.