طرز تهیه شاهی حلیم

طرز تهیه شاهی حلیم , دستور پخت شاهی حلیم

شاهی حلیم از غذاهای سنتی و خوشمزه کشور پاکستان است که در مناسبت های خاص به عنوان نذری پخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شاهی حلیم در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم برای ۳۰ نفر
گوشت بدون استخوان۴ کیلو گرم
جو۵۰۰ گرم
گندم۷۵۰ گرم
برنج۵۰۰ گرم
لپه۱ و نیم کیلو گرم
عدس قرمز۱ کیلو گرم
زنجبیل تازه، سیر تازه و گرام ماسالا۳ قاشق غذاخوری
پیاز۱ کیلو گرم
نمک و فلفل قرمزبه مقدار کافی
ماست۵۰۰ گرم
زیره ، پودر تخم گشنیز و زردچوبه۱ قاشق غذاخوری
جوز هندی۲ قاشق چایخوری
روغن مایعبه مقدار کافی
گشنیز۱ دسته
فلفل سبزبه مقدار کافی

طرز تهیه شاهی حلیم

مرحله اول

برای تهیه شاهی حلیم خوشمزه به روش نذری ابتدای کار لپه و جو را درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس کاسه را پر از آب می کنیم و اجازه می دهیم لپه و جو به مدت ۱۲ ساعت درون آب بمانند تا خیس بخورند.

مرحله دوم

حالا گندم را درون یک کاسه جداگانه حاوی آب می ریزیم و اجازه می دهیم به مدت ۱۲ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد. در ادامه پس از گذشت این زمان لپه و جو را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی اش خارج شود.

مرحله سوم

در این مرحله لپه و جو را درون یک قابلمه بزرگ حاوی آب می ریزیم و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس درب قابلمه را می بندیم و بدون هم زدن اجازه می دهیم لپه و جو کاملا پخته شوند. در ادامه گندم را آبکش می کنیم.

مرحله چهارم

حالا گندم را به همراه برنج و عدس قرمز درون یک قابلمه جداگانه حاوی آب می ریزیم و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس بدون هم زدن اجازه می دهیم کاملا بپزند. در ادامه پوست نصف پیاز ها را جدا می کنیم و می شوییم.

مرحله پنجم

حالا پیاز ها را به صورت خلالی نازک خرد می کنیم، سپس یک قابلمه بزرگ روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم و بلافاصله پیاز را اضافه کرده و تفت می دهیم تا پیاز طلایی شود.

مرحله ششم

در این مرحله پوست زنجبیل و سیر را جدا می کنیم و به صورت ریز رنده می کنیم، سپس به همراه جوز هندی، زردچوبه، فلفل قرمز و پودر تخم گشنیز به پیاز اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطر ادویه ها آزاد شود.

مرحله هفتم

حالا گوشت را به صورت مکعبی درشت خرد می کنیم، سپس به پیاز اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا گوشت تغییر رنگ بدهد. در ادامه به اندازه کافی آب به گوشت اضافه می کنیم و درب قابلمه را می بندیم.

مرحله هشتم

در این مرحله اجازه می دهیم گوشت درون آب جوش بماند تا کاملا پخته و له شود. در ادامه زمانی که گوشت کاملا پخت و آب اضافی آن کشیده شد، ماست را به گوشت اضافه می کنیم و هم می زنیم تا گوشت روغن بندازد.

مرحله نهم

حالا نمک را به همراه گرام ماسالا به گوشت اضافه می کنیم و هم می زنیم. در ادامه گشنیز را می شوییم، سپس درون آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی اش کشیده شود، سپس روی تخته گوشت قرار می دهیم.

مرحله دهم

در این مرحله گشنیز را به صورت ریز خرد می کنیم و به گوشت اضافه می کنیم و هم می زنیم، سپس قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و بعد گوشت را ریش ریش می کنیم. در ادامه گندم و لپه را به جو اضافه می کنیم.

مرحله یازدهم

حالا گوشت ریش ریش شده را به گندم و جو اضافه می کنیم، سپس نمک و فلفل آن را اندازه می کنیم. در ادامه حلیم را به صورت مداوم و بدون وقفه هم می زنیم تا قوام مطلوب پیدا کند. در ادامه پوست مابقی پیاز ها را جدا می کنیم.

مرحله دوازدهم

در این مرحله پیاز ها را می شوییم و به صورت خلالی نازک خرد می کنیم، سپس یک تابه بزرگ روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم. در ادامه پیاز را درون تابه می ریزیم و تفت می دهیم.

مرحله سیزدهم

حالا زمانی که پیاز ها کاملا سرخ و طلایی شدند، آنها را از تابه خارج می کنیم. در ادامه زیره را درون همان تابه که پیاز را سرخ کردیم اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا صدای آن بلند شود، سپس به حلیم اضافه می کنیم.

مرحله چهاردهم

در این مرحله زمانی که حلیم جا افتاد، آن را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم، سپس به همراه فلفل سبز، پیاز داغ، گشنیز، زنجبیل و لیمو ترش تازه تزئین می کنیم. در آخر شاهی حلیم را به همراه نان تازه سرو کنید. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 30 فروردین 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.