طرز تهیه شامی ترش

طرز تهیه شامی ترش با رب انار طرز تهیه شامی با رب گوجه شامی ترش با سیب زمینی طرز تهیه شامی ترش با شیر طرز تهیه شامی ترش مازندرانی طرز تهیه شامی ترش با مرغ سبزی شامی ترش

شامی ترش یکی از انواع غذاهای ساده و خوشمزه گیلانی است که با ترکیبات متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شامی ترش در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفندی۵۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
جعفری۲ قاشق غذاخوری
چوچاق۲ قاشق غذاخوری
تخم مرغ۱ عدد
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و پودر دارچینبه مقدار کافی
مواد لازم برای سس
پیاز۱ عدد
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
آب نارنج۱ لیوان
نمک، فلفل سیاه و پودر دارچینبه مقدار کافی

طرز تهیه شامی ترش

مرحله اول

برای تهیه شامی ترش ساده در ابتدای کار گوشت گوسفندی را به قطعات کوچک تر خرد می کنیم، سپس درون یک کاسه مناسب چرخ می کنیم. در ادامه پیاز را با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم و از صافی رد می کنیم.

مرحله دوم

زمانی که آب اضافی پیاز خارج شد، آن را به کاسه اضافه می کنیم. در ادامه جعفری را به همراه چوچاق شسته و به صورت ریز خرد می کنیم، سپس به همراه نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر دارچین به کاسه اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در صورت نبود سبزی چوچاق می توانید از ۱ شاخه نعناع یا ریحان استفاده کنید. در ادامه تخم مرغ را به کاسه اضافه کرده، سپس مخلوط می کنیم تا مایه شامی کاملا ترکیب و یکدست شود. حالا یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله چهارم

در ادامه مقداری روغن مایع درون تابه اضافه کرده، سپس اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود. زمانی که روغن داغ شد، به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه شامی بر می داریم و در دست به صورت بیضی فرم می دهیم.

مرحله پنجم

حالا شامی ها را درون تابه قرار می دهیم و دو طرف آن ها را کاملا سرخ کرده، سپس از تابه خارج می کنیم و درون یک ظرف مناسب قرار می دهیم. پس از سرخ کردن شامی ها سراغ آماده کردن سس می رویم.

مرحله ششم

برای این منظور پیاز را به صورت خلالی نازک خرد می کنیم و مقداری روغن مایع درون یک تابه جداگانه می ریزیم. در ادامه پیاز را درون تابه ریخته و تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود، سپس رب گوجه فرنگی را می افزاییم.

مرحله هفتم

حالا رب گوجه فرنگی را تفت می دهیم تا بوی خامی آن از بین برود، سپس رنگ باز کند. در ادامه مقداری نمک، فلفل سیاه و پودر دارچین به رب گوجه فرنگی اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطر ادویه ها آزاد شود.

مرحله هشتم

در ادامه آب نارنج را به تابه اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم تا با سس رب گوجه فرنگی ترکیب شود. حالا درب تابه را بسته و اجازه می دهیم سس به مدت ۱۰ دقیقه ریز جوش بخورد تا کمی غلیظ شود.

مرحله نهم

پس از گذشت این زمان شامی ها را به آرامی درون تابه حاوی سس می چینیم، سپس مقداری از سس روی آن ها می ریزیم و اجازه می دهیم شامی ها به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت بمانند تا سس به خوردشان برود.

مرحله دهم

پس از گذشت این مدت، زمانی که سس به خوبی جذب شامی ها شد، تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم. در نهایت شامی های ترش را درون ظرف مورد نظرمان قرار می دهیم و به همراه سیب زمینی سرخ کرده و پلو سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : جمعه 30 اردیبهشت 1401
کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.