طرز تهیه سمنو

طرز تهیه سمنو

سمنو یکی از انواع دسرهای خوشمزه و اصیل ایرانی است که معمولا برای سفره هفت سین در عید نوروز تهیه می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه سمنو در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گندم۲۵۰ گرم
آب۲ لیتر
آرد۵۰۰ گرم
بادام۹ عدد

طرز تهیه سمنو

مرحله اول

برای تهیه سمنو به روش خانگی در ابتدای کار گندم را چندین بار شسته و درون یک کاسه مناسب می ریزیم. حالا به اندازه ای که ۱ سانتی متر روی گندم‌ ها را فرا بگیرد به کاسه آب اضافه کرده و اجازه می دهیم گندم به مدت ۲ روز خیس بخورد.

مرحله دوم

پس از گذشت این مدت، زمانی که گندم جوانه های سفید رنگ زد، آنرا درون آبکش ریخته تا آب اضافی خارج شود. حالا گندم را درون یک سینی مناسب ریخته و روی آنرا با یک پارچه نخی نازک می پوشانیم تا هوا جریان داشته باشد.

مرحله سوم

حالا پارچه را با اسپری به خوبی خیس کرده و اجازه می دهیم به مدت ۱ روز استراحت کند تا گندم جوانه های نقره ای بزند. توجه داشته باشید دستمال روی گندم ها همواره باید مرطوب باشد تا گندم ها خشک نشوند.

مرحله چهارم

پس از گذشت این مدت، زمانی که گندم ها جوانه های سفید یا نقره ای زدند، آنها را از هم باز کرده و درون یک آبکش مناسب می ریزیم. حالا گندم ها را با آب سرد چندین مرتبه می شویم و مجددا روی گندم ها را با پارچه می پوشانیم.

مرحله پنجم

حالا اجازه می دهیم گندم ها به مدت ۲ روز استراحت کنند تا جوانه های گندم به اندازه ۲ الی ۳ سانتی متر رشد کنند. توجه داشته باشید غلاف های گندم باید نقره‌ای یا سبز کمرنگ باشد در صورتی که سبز پررنگ بوند سمنو تلخ می شود.

مرحله ششم

پس از گذشت این زمان گندم را به غذاساز افزوده و آب را کم کم به غذاساز اضافه کرده، سپس به خوبی میکس می کنیم تا شیره جوانه گندم خارج شود. حالا شیره جوانه گندم را درون یک کاسه مناسب ریخته و مابقی آب را به آن می افزاییم.

مرحله هفتم

در ادامه عصاره جوانه گندم را درون آبکش ریخته تا تفاله های گندم از شیره آن جدا شود. در ادامه عصاره گندم را از یک حریر تمیز رد کرد تا کاملا یکدست صاف شود، سپس عصاره را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله هشتم

حالا آرد را ۳ مرتبه الک کرده و به تدریج به قابلمه اضافه می کنیم، سپس خوبی هم می زنیم تا هیچ گلوله ای درون عصاره گندم باقی نماند. زمانی که آرد و عصاره گندم یکدست شدند، قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله نهم

در ادامه سمنو را به مدت ۲ ساعت به صورت پیوسته هم می زنیم تا به نقطه جوش برسد. زمانی که سمنو جوش آمد حرارت بسیار ملایم کرد و اجازه می دهیم به مدت ۱۰ ساعت ریز به جوشد تا غلیظ و قهوه ای شود.

مرحله دهم

طی این مدت سمنو را هر ۵ دقیقه یک بار هم زد تا ته نزند. پس از گذشت ۱۰ ساعت زمانی که سمنو پخته شد، بادام را به قابلمه اضافه کرده و درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم، سپس روی قابلمه قرار می دهیم.

مرحله یازدهم

حالا اجازه می دهیم سمنو به مدت ۱ تا ۲ ساعت روی حرارت بماند تا دم بکشد. پس از گذشت این زمان قابلمه را از روی حرارت برداشته و اجازه می دهیم سمنو تا صبح درون قابلمه استراحت کند، سپس سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 26 فروردین 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.