طرز تهیه دمپخت ماش

طرز تهیه دمپخت ماش اصفهانی طرز تهیه دمپخت ماش با گوشت طرز تهیه دمپخت ماش با گوشت چرخ کرده طرز تهیه دمپخت ماش با مرغ دمپخت ماش نی نی سایت

دمپخت ماش یکی از انواع غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی است که با دستورهای متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه دمپخت ماش در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم برای ۳ نفر
ماش۱ پیمانه
برنج محلی۲ پیمانه
کره محلی۱۰۰ گرم
پیاز۳ عدد متوسط
آب جوشبه مقدار کافی
نمک و زردچوبهبه مقدار کافی

طرز تهیه دمپخت ماش

مرحله اول

برای تهیه دمپخت ماش خوشمزه در ابتدای کار ماش و برنج را شسته، سپس درون دو کاسه جداگانه حاوی آب می ریزیم و ۱ قاشق چایخوری نمک به کاسه حاوی برنج می افزاییم و اجازه می دهیم به مدت ۱ ساعت خیس بخورند.

مرحله دوم

پس از گذشت این زمان ماش را به همراه مقداری نمک، ۱ قاشق مرباخوری زردچوبه و ۱ قاشق غذاخوری کره محلی درون یک قابلمه مناسب ریخته و به آن مقداری آب جوش می افزاییم. حالا درب قابلمه را بسته و روی حرارت ملایم اجازه می دهیم تا ماش بپزد.

مرحله سوم

زمانی که ماش کاملا پخته و نرم شد،، برنج را آبکشی کرده و به قابلمه می افزاییم. در صورت کم بودن آب درون قابلمه مقداری آب جوش می افزاییم تا حدی که حدود ۱ بند انگشت بالاتر از سطح برنج و ماش را آب بگیرد.

مرحله چهارم

حالا اجازه می دهیم برنج و ماش درون آب بجوشند تا آب درون قابلمه تبخیر شود، سپس ۵۰ گرم کره محلی به قابلمه افزوده و به آرامی مخلوط می کنیم تا کره به طور کامل ذوب شود. در ادامه برنج را به شکل گنبد درون قابلمه جمع می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله درب قابلمه را با دم کنی پوشانده و روی قابلمه می گذاریم، سپس روی حرارت ملایم شعله پخش گن گذاشته و قابلمه را روی آن قرار می دهیم. حالا اجازه می دهیم دمپخت ماش به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت دم بکشد.

مرحله ششم

در این مرحله پیازها را به صورت خلالی نازک خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت متوسط گذاشته و پیاز خرد شده را به همراه مقداری کره و نصف فنجان آب به تابه افزوده و به خوبی تفت می دهیم.

مرحله هفتم

پس از اینکه پیاز به خوبی سرخ شد، ۲ قاشق مرباخوری زردچوبه به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود، سپس تابه را از روی حرارت برداشته و کنار می گذاریم.

مرحله هشتم

پس از گذشت زمان پخت دمپخت ، قابلمه را از روی حرارت بر می داریم، سپس پیاز داغ را به همراه مقداری کره محلی به قابلمه اضافه کرده و بلافاصله درب آنرا می بندیم. حالا اجازه می دهیم کره با حرارت دمپخت ذوب شود.

مرحله نهم

پس از گذشت این زمان، دمپخت را با پیاز داغ مخلوط می کنیم، سپس درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم و با مقداری پیاز داغ تزیین می کنیم. در نهایت دمپخت ماش را به همراه سالاد سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 26 فروردین 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.