طرز تهیه دمپختک

طرز تهیه دمپختک با گوجه و سیب زمینی طرز تهیه دمپختک تهرانی طرز تهیه دمپختک مجلسی طرز تهیه دمپختک گوجه فرنگی طرز تهیه دمپختک سیب زمینی طرز تهیه دمپختک دکتر کرمانی طرز تهیه دمپختک با نیمرو طرز تهیه دمپختک اصفهانی

دمپختک یا دمی باقالی با نیمرو از غذاهای ساده و بسیار خوشمزه ایرانی است که خیلی راحت و سریع آماده می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه دمپختک در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۴ پیمانه
باقلا۲ پیمانه
پیاز۲ عدد
زردچوبه۲ قاشق مرباخوری
نمک۱ قاشق غذاخوری
تخم مرغ۴ عدد
روغنبه مقدار کافی

طرز تهیه دمپختک

مرحله اول

برای تهیه دمپختک مجلسی در ابتدای کار باقلا و برنج را درون دو کاسه حاوی آب می ریزیم و اجازه می دهیم حدود یک ساعت خیس بخورند. در ادامه پیاز را پوست گرفته و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می کنیم، سپس پیاز را اضافه کرده و چند دقیقه تفت می دهیم تا نرم شود. در ادامه مقداری زردچوبه اضافه کرده و یک دقیقه دیگر پیاز را تفت می دهیم.

مرحله سوم

باقلا را آبکشی می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم، سپس چند دقیقه تفت می دهیم تا هنگام پخت له نشود. در ادامه یک و نیم لیوان آب به قابلمه می افراییم و حرارت را زیادتر می کنیم تا باقلا حدود ۱۵ بپزد.

مرحله چهارم

پس از گذشت این زمان برنج را آبکشی می کنیم و به همراه مقداری کره یا روغن به قابلمه می افزاییم. در ادامه حرارت را کم می کنیم و برنج و باقالا را با هم ترکیب می کنیم، سپس اجازه می دهیم برنج بپزد و آب درون قابلمه کشیده شود.

مرحله پنجم

پس از اینکه آب تبخیر شد، دانه‌های برنج را بین دو انگشت تست می کنیم، اگر زنده بودند، مجددا کمی آب اضافه می کنیم. در نهایت پس از اینکه آب درون قابلمه تبخیر شد، مقداری کره خرد کرده و به صورت پخش روی برنج قرار می دهیم.

مرحله ششم

در این مرحله یک دم کنی روی درب قابلمه قرار داده و حرارت را روی کمترین درجه قرار می دهیم. در نهایت پس از گذشت ۴۰ دقیقه دمپختک را درون ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه نیمرو یا پیاز داغ سرو می کنیم.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 26 فروردین 1402
کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.