طرز تهیه خورش تره

طرز تهیه خورش تره شمالی طرز تهیه خورش تره با مرغ طرز تهیه خورش تره کوهی خورش تره با زرشک خورش تره جعفری

خورش تره از خورش های قدیمی و خوشمزه ایرانی است که در شهرهای استان کردستان رقابت تنگاتنگی با قورمه سبزی دارد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش تره در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم برای ۳ نفر
تره۵۰۰ گرم
لوبیا سفید⅓ لیوان
گوشت گوسفندی۲۰۰ گرم
پیاز متوسط۱ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
لیموعمانی یا آبلیموبه مقدار کافی
نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار کافی

طرز تهیه خورش تره

مرحله اول

برای تهیه خورشت تره سنتی ابتدای کار لوبیا سفید را می شوییم و درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس کاسه را تا نیمه پر از آب می کنیم و اجازه می دهیم لوبیا سفید به مدت ۲ تا ۳ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد.

مرحله دوم

حالا طی این ۳ ساعت ۲ مرتبه آب لوبیا سفید را عوض می کنیم. در ادامه پس از گذشت این زمان تره را می شوییم، سپس درون آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی اش خارج شود. حالا تره را روی تخته گوشت قرار می دهیم.

مرحله سوم

در این مرحله تره را به صورت ریز ساطوری می کنیم. در ادامه پوست پیاز را جدا می کنیم، سپس به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم.

مرحله چهارم

حالا بلافاصله پیاز را درون قابلمه اضافه می کنیم، سپس تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود. درادامه مقداری زردچوبه و فلفل سیاه اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی ادویه ها از بین برود.

مرحله پنجم

در این مرحله گوشت گوسفندی را به صورت مکعبی خرد می کنیم، سپس درون قابلمه اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا گوشت تغییر رنگ بدهد. در ادامه قابلمه را تا نیمه پر از آب می کنیم.

مرحله ششم

حالا لوبیا سفید را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی اش خارج شود، سپس درون قابلمه حاوی گوشت خورشتی اضافه می کنیم و درب قابلمه را می بندیم، سپس اجازه می دهیم گوشت و لوبیا درون آب جوش بمانند تا نیم پز شوند.

مرحله هفتم

در همین حین یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مقداری روغن مایع درون تابه اضافه می کنیم، سپس اجازه می دهیم روغن گرم شود. در ادامه تره خرد شده را درون تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا سرخ شود.

مرحله هشتم

حالا رب گوجه فرنگی را به تره سرخ شده اضافه می کنیم، سپس مجددا تفت می دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی از بین برود و رنگ باز کند. در ادامه زمانی که گوشت و لوبیا نیم پز شدند، تره سرخ شده را به آن اضافه می کنیم.

مرحله نهم

در این مرحله خورش تره را مخلوط می کنیم، سپس اجازه می دهیم گوشت و لوبیا سفید کاملا بپزد و خورش جا بیوفتد. در ادامه لیمو عمانی ها را درون یک کاسه مناسب قرار می دهیم، سپس روی آنها آب می ریزیم و اجازه می دهیم تلخی آن ها گرفته شود.

مرحله دهم

حالا زمانی که لوبیا سفید و گوشت کاملا پخته شدند، لیمو عمانی را از آب خارج می کنیم و به خورش اضافه می کنیم، سپس اجازه می دهیم خورش به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت بماند تا طعم لیمو عمانی درون آن پخش شود.

مرحله یازدهم

در صورت تمایل میتوانید به جای لیمو عمانی از آبلیمو یا آبغوره استفاده کنید. در ادامه نمک خورش را اندازه می کنیم، سپس اجازه می دهیم خورش تره به مدت ۱۰ دقیقه دیگر روی حرارت بماند و جوش بزند تا مزه ها با هم ترکیب شوند.

مرحله دوازدهم

در نهایت پس از گذشت این زمان خورش را از روی حرارت بر می داریم، سپس درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم. به دلخواه می توانیم آن را با خلال سیب زمینی تزئین کنیم، سپس به همراه پلو زعفرانی سرو کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 4 بهمن 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.