طرز تهیه شیرینی سپه سالاری

طرز تهیه شیرینی نرم فیلم طرز تهیه شیرینی سپه سالاری طرز تهیه شیرینی سپه سالاری با پیمانه طرز تهیه کلوچه سپهسالاری دربه خانه برمی گردیم

شیرینی سپه سالاری یکی از انواع شیرینی های ساده و قدیمی ایرانی است که معمولا برای پذیرایی در مجالس استفاده می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی سپه سالاری در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم شیرینی سپه سالاری
آرد سفید قنادی۲۳۰ گرم
تخم مرغ کوچک۲ عدد
آرد برنج۱۱۰ گرم
شکر۱۲۵ گرم
روغن صاف قنادی۱۲۰ گرم
روغن مایع۳۵ گرم
ماست۸۰ گرم
آب۵۰ گرم
عسل۱ قاشق مربا خوری
گلاب۲ قاشق غذاخوری
بکینگ پودر۱ قاشق مرباخوری
پودر هل½ قاشق چایخوری
مواد لازم رومال
زرده تخم مرغ۱ عدد
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
نمک۱ پنس
تخم خرفهبه مقدار کافی

طرز تهیه شیرینی سپه سالاری

مرحله اول

برای تهیه شیرینی سپه سالاری خوشمزه ابتدای کار آرد قنادی را به همراه آرد برنج درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس مخلوط می کنیم. در ادامه مخلوط آرد قنادی و آرد برنج را درون الک می ریزیم، سپس ۳ مرتبه الک می کنیم.

مرحله دوم

حالا روغن قنادی را با قاشق هم می زنیم تا بافت آن از هم باز شود، سپس به همراه روغن مایع به مخلوط آرد اضافه می کنیم. در ادامه مخلوط آرد را با دور کند همزن برقی هم می زنیم تا مواد ترکیب شوند، سپس دور همزن برقی را تند می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله مخلوط آرد را به مدت ۷ تا ۸ دقیقه هم می زنیم تا مواد منسجم و پفکی شوند. دقت کنید بین کار چند بار کاسه را دور گیری کنید تا مواد به صورت یکدست هم زده شود. پس از گذشت ۸ دقیقه بکینگ پودر را به آن اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

حالا مجددا مخلوط آرد و روغن را در حد مخلوط شدن بکینگ پودر هم می زنیم. توجه داشته باشید زمانی که بکینگ پودر را اضافه کردید از هم زدن زیاد مخلوط آرد خودداری کنید به دلیل آن که خاصیت بکینگ پودر غیر فعال می شود.

مرححله پنجم

حالا تخم مرغ، ماست، شکر، آب، گلاب، عسل و پودر هل را درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس با همزن دستی به مدت ۱ دقیقه در حد مخلوط شدن مواد هم می زنیم. مخلوط تخم مرغ را زیاد هم نزنید به دلیل آن که روی شیرینی هنگام پخت ترک می خورد.

مرحله ششم

در این مرحله مخلوط آرد و روغن را به مخلوط تخم مرغ اضافه می کنیم و ابتدا مواد را با نوک انگشت مخلوط می کنیم، سپس زیر رو رو می کنیم تا بافت مایه شیرینی یکدست شود. توجه داشته باشید مایه شیرینی را زیاد مخلوط نکنید و یا چنگ نزنید.

مرحله هفتم

حالا فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم فر کاملا گرم شود. در ادامه مایه شیرینی را درون قیف ماسوره ای با سر ماسوره ساده می ریزیم، سپس روی سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم.

مرحله هشتم

در این مرحله مایه شیرینی را به اندازه دلخواه درون سینی فر پایپ می کنیم، سپس مهر دلخواه را به آرد برنج آغشته می کنیم و روی خمیر ها را طرح می زنیم. در ادامه مواد رومال را آماده می کنیم، برای این منظور زرده تخم مرغ را از سفیده تخم مرغ جدا می کنیم.

مرحله نهم

حالا زرده تخم مرغ را به همراه زعفران دم کرده و نمک درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس با چنگال خوب مخلوط می کنیم تا بافت تخم مرغ باز شده و با هم ترکیب شوند. در ادامه برس را به مخلوط رومال آغشته می کنیم و به آرامی روی شیرینی ها می مالیم.

مرحله دهم

در این مرحله مقداری تخم خرفه به عنوان تزئین روی شیرینی ها می پاشیم، سپس سینی را طبقه وسط فر قرار می دهیم و اجازه می دهیم شیرینی ها به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه درون فر بمانند تا کاملا بپزند. پس از این زمان سینی را از فر خارج می کنیم.

مرحله یازدهم

در نهایت بدون دست زدن به شیرینی ها اجازه می دهیم کاملا خنک شوند، سپس از کاغذ روغنی جدا می کنیم و درون ظرف مورد نظرمان می چینیم. در ادامه شیرینی های سپه سالاری را به هم چای زعفرانی سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 30 دی 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.