طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی نی نی سایت طرز تهیه سبزی پلو با ماهی دونفره طرز تهیه ماهی پلو با شوید طرز تهیه سبزی پلو با ماهی شکم پر طرز تهیه سبزی پلو با ماهی تصویری طرز تهیه سبزی پلو با ماهی قزل آلا مجلسی ماهی پلو مجلسی طرز تهیه سبزی پلو ساده دونفره

سبزی پلو با ماهی از غذاهای مناسبتی در میان ایرانیان محسوب می شود که معمولا برای شب عید نوروز درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه سبزی پلو با ماهی در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
سبزی پلویی۳۰۰ گرم
ماهی۱ عدد بزرگ
برنج۴ پیمانه
سیر۶ حبه
پیاز بزرگ۱ عدد
آرد۵ قاشق غذاخوری
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
آب لیمو ترش تازه۱ عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی
آویشن و پودر سیربه مقدار کافی

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

مرحله اول

برای تهیه سبزی پلو با ماهی به روش مجلسی در ابتدای کار پوست پیاز را جدا می کنیم، سپس می شوییم و با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم. در ادامه پیاز رنده شده را از صافی رد می کنیم و آب اضافی آن را درون یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله دوم

حالا پوست سیر را جدا می کنیم، سپس با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم و به آب پیاز اضافه می کنیم. در ادامه آب لیمو ترش تازه را به همراه زعفران دم کرده، نمک و فلفل سیاه به مخلوط آب پیاز و سیر اضافه می کنیم و هم می زنیم.

مرحله سوم

در این مرحله ماهی را به ۴ قسمت یکسان تقسیم می کنیم، سپس درون مخلوط آب پیاز قرار داده و مواد را روی گوشت ماهی ماساژ می دهیم. در ادامه روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و اجازه می دهیم ماهی به مدت ۱ تا ۳ ساعت درون یخچال استراحت کند.

مرحله چهارم

در همین حین برنج را می شوییم، سپس درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم و ۱ قاشق چایخوری نمک به آن اضافه می کنیم. در ادامه اجازه می دهیم برنج به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد.

مرحله پنجم

در این مرحله سبزی پلویی (گشنیز، جعفری، شوید و تره) را می شوییم، سپس درون آبکش قرار می دهیم و اجازه می دهیم آب اضافی اش خارج شود. در ادامه سبزی پلویی را روی تخته گوشت قرار می دهیم و به صورت ریز ساطوری می کنیم.

مرحله ششم

حالا پس از گذشت ۱ ساعت یک قابلمه مناسب را نیمه پر از آب می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم آب به نقطه جوش برسد. در ادامه برنج را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی اش خارج شود.

مرحله هفتم

در این مرحله برنج را درون قابلمه حاوی آب جوش می ریزیم، سپس اجازه می دهیم برنج به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن انجام شود. حالا ۱ دقیقه آخر پخت سبزی پلویی را اضافه می کنیم و هم می زنیم.

مرحله هشتم

پس از گذشت این مدت، زمانی که اطراف برنج نرم شد و مغز آن کمی گیر داشت قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و برنج را درون آبکش می ریزیم و آبکش می کنیم. در ادامه یک قابلمه را مناسب انتخاب می کنیم، سپس مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم.

مرحله نهم

در این مرحله مقداری نان به عنوان ته دیگ درون قابلمه فیکس می کنیم و سبزی پلو را درون قابلمه می ریزیم، سپس در لایه آخر زعفران دم کرده را به صورت پخش روی پلو می ریزیم. در ادامه در قابلمه را با دم کنی می پوشانیم، سپس روی قابلمه قرار می دهیم.

مرحله دهم

حالا روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار می دهیم و قابلمه را روی شعله پخش می گذاریم، سپس اجازه می دهیم پلو به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت متوسط قرار می دهیم، سپس مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود. در ادامه آرد را به همراه نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، آویشن و پودر سیر درون یک ظرف مناسب می ریزیم، سپس مخلوط می کنیم تا ادویه ها با آرد ترکیب و یکدست شود.

مرحله دوازدهم

حالا ماهی مزه دار شده را از یخچال خارج می کنیم، سپس درون مخلوط آرد قرار داده و به خوبی می غلطانیم تا ماهی به آن آغشته شود. در ادامه تکه های ماهی را درون تابه قرار می دهیم و به طور کامل سرخ می کنیم.

مرحله سیزدهم

در نهایت ماهی سرخ شده را درون ظرف مورد نظرمان قرار می دهیم و با دورچین دلخواه تزیین می کنیم. پس از اینکه سبزی پلو به خوبی دم کشید، آنرا درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم و به همراه ماهی سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 30 بهمن 1400
کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.