طرز تهیه نان مزگین

طرز تهیه نان مزگین , دستور پخت نان مزگین الموت قزوین

نان مزگین یکی از انواع نان های سنتی خوشمزه و ساده شهر قزوین است که با طعم های متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان مزگین در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم نان مزگین
شکر۱ قاشق چایخوری
نمک۲ قاشق چایخوری
روغن مایع۶ قاشق غذاخوری
شیر یا آب ولرم۱ لیوان
تخم مرغ۱ عدد
خمیر مایه فوری۳ قاشق چایخوری
آرد۴ لیوان
مواد لازم برای رومال
زرده تخم مرغ۲ عدد
زردچوبه۱ قاشق چایخوری
پودر گردو و سیاه دانهبه مقدار کافی

طرز تهیه نان مزگین

مرحله اول

برای تهیه نان مزگین ابتدای کار شیر یا آب ولرم را به همراه خمیر مایه و ۱ قاشق چایخوری شکر درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس مخلوط می کنیم و روی آن را با درپوش می پوشانیم و اجازه می دهیم خمیر مایه استراحت کند.

مرحله دوم

در این مرحله تخم مرغ را به همراه باقی مانده شکر، روغن مایع و نمک درون یک کاسه مناسب می ریزیم و با دور تند همزن برقی هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه آرد را درون الک می ریزیم و ۳ مرتبه الک می کنیم.

مرحله سوم

حالا پس از گذشت ۱۰ دقیقه زمانی که خمیر مایه عمل آمد ۲ قاشق غذاخوری آرد به آن اضافه کرده و ترکیب می کنیم، سپس به مخلوط تخم مرغ اضافه می کنیم و به هم زدن ادامه می دهیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند.

مرحله چهارم

در این مرحله مخلوط خمیر مایه را به مخلوط تخم مرغ اضافه می کنیم، سپس هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه مابقی آرد را به مخلوط تخم مرغ اضافه می کنیم و به همزدن ادامه می دهیم تا مواد ترکیب شوند.

مرحله پنجم

حالا خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه ورز می دهیم تا خمیری نرم و یکدست که به دست نمی چسبد درون کاسه جمع شود. در ادامه درون یک کاسه مناسب را با مقداری روغن مایع چرب می کنیم، سپس خمیر را درون آن قرار می دهیم.

مرحله ششم

در این مرحله روی خمیر را با سلفون می پوشانیم، سپس در یک جای گرم به مدت ۱ ساعت قرار می دهیم تا خمیر استراحت کند و حجم آن دو برابر شود. در ادامه پس از گذشت این زمان خمیر را مجددا ورز می دهیم تا پف آن گرفته شود.

مرحله هفتم

حالا خمیر را به اندازه های دلخواه چانه می گیریم، سپس زرده تخم مرغ را از سفیده تخم مرغ جدا می کنیم و به همراه زردچوبه درون یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه زرده تخم مرغ را با چنگال هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند.

مرحله هشتم

در این مرحله برس را به مواد رومال آغشته می کنیم، سپس روی خمیر می مالیم. در ادامه مقداری پودر گردو و سیاه دانه به صورت پخش روی خمیر می پاشیم، سپس فر را روی حرارت ۱۷۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم.

مرحله نهم

حالا اجازه می دهیم فر کاملا گرم شود، سپس سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم و خمیر را درون آن قرار می دهیم. در ادامه سینی را طبقه وسط فر می گذاریم، سپس یک کاسه آب جوش درون فر قرار می دهیم.

مرحله دهم

در نهایت اجازه می دهیم نان به مدت ۳۰ دقیقه درون فر بماند تا کاملا پخته شود. در ادامه پس از گذشت این زمان سینی را از فر خارج می کنیم و اجازه می دهیم نان کاملا خنک شود، سپس سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 20 اردیبهشت 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.