طرز تهیه سماق پلو

طرز تهیه سماق پلو با مرغ طرز تهیه سماق پلو با کباب تابه ای طرز تهیه سماق پلو مجلسی طرز تهیه سماق پلو با گوشت فیلم طرز تهیه سماق پلو سماق پلو جوادجوادی

سماق پلو از غذاهای قدیمی ایرانی است که معمولا در کنار کباب سرو می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه سماق پلو در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۴ پیمانه
گوشت چرخ کرده۲۵۰ گرم
پیاز۱ عدد
پودر لبو۱ قاشق چایخوری
سماق۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی

طرز تهیه سماق پلو

مرحله اول

برای تهیه سماق پلو مجلسی در ابتدای کار برنج را چندین مرتبه با آب سرد می شوییم، سپس درون یک کاسه مناسب حاوی آب اضافه می کنیم. در ادامه ۱ تا ۲ قاشق چایخوری نمک به برنج اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله اجازه می‌دهیم برنج به مدت ۲ تا ۳ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد. در ادامه گوشت گوسفندی را به تکه های کوچک تقسیم می کنیم، سپس درون چرخ گوشت می ریزیم و درون یک کاسه مناسب چرخ می کنیم.

مرحله سوم

حالا پوست پیاز را جدا می کنیم، سپس می شوییم و با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم. در ادامه پیاز را به همراه سماق، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم، سپس ورز می دهیم تا مواد ترکیب شوند.

مرحله چهارم

حالا روی مایه گوشت را با سلفون می پوشانیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۳۰ دقیقه درون یخچال استراحت کند. در ادامه پس از گذشت این زمان مایه گوشت را از یخچال خارج می کنیم، سپس به اندازه گردو از گوشت جدا می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله گوشت را به صورت قلقلی فرم می دهیم و درون یک ظرف ماسب قرار می دهیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مقداری روغن مایع درون آن می افزاییم و اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود.

مرحله ششم

حالا گوشت های قلقلی را درون تابه اضافه می کنیم، سپس مقداری زعفران دم کرده به آن می افزاییم و تفت می دهیم تا گوشت‌های قلقلی سرخ شوند. در ادامه یک قابلمه مناسب حاوی آب روی حرارت زیاد قرار می دهیم.

مرحله هفتم

در این مرحله ۱ قاشق غذاخوری نمک به آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آب به نقطه جوش برسد. در ادامه برنج را درون آبکش می ریزیم و اجازه می دهیم آب اضافی اش خارج شود، سپس درون قابلمه حاوی آب جوش اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

حالا اجازه می دهیم برنج به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن انجام شود. در همین حین مقداری آب جوش به پودر لبو اضافه می کنیم، سپس اجازه می دهیم پودر لبو در یک جای گرم دم بکشد تا رنگ آن آزاد شود.

مرحله نهم

در این مرحله زمانی که اطراف دانه های برنج نرم و مغزشان کمی گیر داشت، قابلمه را از روی حرارت بر می داریم، سپس برنج را آبکشی می کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم و مقداری روغن مایع درون آن اضافه می کنیم.

مرحله دهم

حالا ته دیگ دلخواهمان را درون قابلمه فیکس می کنیم، سپس یک لایه برنج درون قابلمه می ریزیم و پس از آن مقداری سماق، آب لبو و گوشت قلقلی به صورت پخش روی برنج می ریزیم و به همین ترتیب ادامه می دهیم تا مواد تمام شوند.

مرحله یازدهم

در این مرحله درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم، سپس روی قابلمه قرار می دهیم. در ادامه روی حرارت ملایم شعله پخش کن می گذاریم، سپس قابلمه را روی شعله پخش کن قرار می دهیم و اجازه می دهیم سماق پلو دم بکشد.

مرحله دوازدهم

در نهایت پس از گذشت ۴۵ دقیقه حرارت را خاموش می کنیم، سپس غذا را به آرامی درون قابلمه ترکیب می کنیم تا یکدست شود. در ادامه سماق پلو را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم و سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 24 اردیبهشت 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.