طرز تهیه نان مربایی

طرز تهیه نان مربایی کرمانی طرز تهیه نان مربایی مجلسی نرم شدن نان مربایی فیلم طرز تهیه نان مربایی

نان مربایی یکی از انواع نان های خوشمزه و بین المللی است که برای وعده صبحانه بسیار مناسب می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان مربایی در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم برای نان مربایی
آرد۲٫۵ لیوان
خمیر مایه خشک فوری۱۰ گرم
نمک۱ پنس
شکر۴ قاشق غذاخوری
مارگارین یا کره۲ قاشق غذاخوری
شیر گرم۸۰ گرم
تخم مرغ۱ عدد
مواد لازم درونی خمیر
مربای توت فرنگیبه مقدار کافی
مواد لازم برای رومال
زرده تخم مرغ۱ عدد
شیر۱ قاشق غذاخوری
پودر قندبه مقدار کافی

طرز تهیه نان مربایی

مرحله اول

برای تهیه نان مربایی خوشمزه از ۳۰ دقیقه قبل از شروع کار کره را از یخچال خارج کرده و اجازه می دهیم در دمای محیط بماند تا کاملا نرم شود. در ادامه شیر ولرم را به همراه خمیر مایه فوری و شکر درون یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله دوم

حالا درب کاسه را با درپوش پوشانده و اجازه می دهیم مخلوط خمیر مایه به مدت ۱۰ دقیقه استراحت کند تا فرآیند تخمیر انجام شود. پس از گذشت این مدت، زمانی که روی سطح خمیر مایه کف کرد، به این معناست که خمیر مایه فعال شده است.

مرحله سوم

در این مرحله یک کاسه نسبتا گود برداشته و تخم مرغ را به همراه نمک و کره به دمای محیط رسیده به کاسه می افزاییم، سپس با همزن دستی به مدت ۳ دقیقه به خوبی هم می زنیم تا بافت تخم مرغ از حالت لختگی خارج شود.

مرحله سوم

در ادامه آرد را از الک ۳ مرتبه رد می کنیم و ۱ و نیم لیوان آنرا آرام آرام به کاسه افزوده و مخلوط می کنیم تا آرد گلوله گلوله نشود، سپس ۱ لیوان باقی مانده را کم کم و به صورت کنترل شده به کاسه می افزاییم. در ادامه خمیر مایه را به کاسه می افزاییم.

مرحله چهارم

مواد را مخلوط می کنیم تا خمیر درون کاسه جمع شود، سپس روی سطح کار را مقداری آرد پاشی کرده و خمیر را روی آن منتقل می کنیم. در ادامه خمیر را به مدت ۱۵ دقیقه به خوبی ورز می دهیم تا یکدست و صاف شود.

مرحله پنجم

در این مرحله خمیر را چانه گرفته و کاسه را با مقداری روغن مایع چرب می کنیم، سپس خمیر را درون کاسه قرار داده و روی آنرا با سلفون و یک پارچه تمیز می پوشانیم. در ادامه اجازه می دهیم خمیر به مدت ۱ ساعت در محیط آشپزخانه استراحت کند تا حجم آن ۲ برابر شود.

مرحله ششم

پس از گذشت این زمان روی سطح کار را مقداری آرد پاشی کرده و خمیر را روی آن منتقل می کنیم، سپس خمیر را ورز می دهیم تا پف و هوا اضافی آن گرفته شود. حالا خمیر را به ۱۲ قسمت مساوی تقسیم کرده و با کمک وردنه هر چانه را به شکل بیضی باز می کنیم.

مرحله هفتم

در ادامه در مرکز خمیر ۱ قاشق غذاخوری از مربا توت فرنگی ریخته و با قاشق به خوبی پخش می کنیم، سپس دو طرف خمیر را روی هم تا می زنیم و به آرامی رول می کنیم. این کار را برای باقی خمیر نیز به همین ترتیب انجام می دهیم.

مرحله هشتم

حالا روی سینی فر را با کاغذ روغنی پوشانده و خمیرها را با کمی فاصله درون سینی می چینیم. روی خمیرهارا با پارچه می پوشانیم و اجازه می دهیم به مدت ۲۵ دقیقه در دمای محیط استراحت کنند. در این فاصله فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم.

مرحله نهم

حالا زرده تخم مرغ را به همراه شیر درون یک کاسه مناسب ریخته و به خوبی مخلوط می کنیم تا بافت تخم مرغ از لختگی خارج شود و مواد ترکیب شوند. پس از اتمام استراحت دوم خمیرها، روی آنها را با مخلوط زرده تخم مرغ رومال می کنیم.

مرحله دهم

در این مرحله سینی را طبقه میانی فر گذاشته و اجازه می دهیم نان ها به مدت ۲۵ الی ۳۰ دقیقه درون فر بمانند تا به خوبی پخته شوند. پس از گذشت این زمان در صورت نیاز گریل را روشن کرده تا روی نان ها طلایی و خوشرنگ شوند.

مرحله یازدهم

زمانی که روی نان ها کاملا طلایی و خوشرنگ شدند، سینی را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم نان ها کاملا خنک شوند. در نهایت مقداری پودر قند روی نان های مربایی به عنوان تزیین الک کرده و به همراه چای سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 26 فروردین 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.