طرز تهیه نان برسن

طرز تهیه نان برسن

نان برسن یکی از انواع نان‌های فانتزی و خوشمزه است که بافتی نرم و سبک دارد و خیلی راحت و سریع پخته می‌شود، این شیرینی خوش عطر و طعم برای پذیرایی در سفره‌های افطار ماه رمضان بسیار شیک و مناسب است و طرفداران زیادی دارد. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان برسن در ادامه با سایت آموزشی درنهایت همراه باشید.

مواد لازم نان برسن
آرد۵۰۰ گرم معادل ۴ پیمانه سرخالی
کره سرد۵۰ گرم
آب ولرم۲۰ گرم معادل ۲ قاشق سوپ خوری
مایه خمیر۱۵ گرم معادل ۱ قاشق سوپ خوری و ۱ قاشق چای خوری
شکر۱۰۰ گرم معادل ۲/۱ پیمانه
نمک۴/۱ قاشق چایخوری
بهبود دهنده۲/۱ قاشق چای خوری
تخم مرغ۲ عدد
وانیل۴/۱ قاشق چای خوری
شیر اول۱۲۰ گرم معادل ۲/۱ پیمانه
شیر مازاد۵۰ تا ۶۰ گرم معادل ۴/۱ پیمانه
روغن مایع۷۰ گرم معادل ۴/۱ پیمانه و ۲ قاشق سوپ خوری
زعفران دم کرده۱ قاشق سوپ خوری

طرز تهیه نان برسن

ابتدا آب را در یک ظرف مناسب بریزید و بعد مایه خمیر را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و بعد یک قاشق شکر را روی مواد بریزید و با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند، بعد روی ظرف را بپوشانید و کنار بگذارید تا خمیر عمل بیاید.

سپس در ظرف دیگری آرد که از قبل الک کرده‌اید و بافت آن سبک و یکدست شده است را بریزید و بعد نمک، بهبود دهنده، شکر را به آن اضافه کنید و هم بزنید و سپس تخم مرغ‌ها را در مواد بریزید و وانیل را هم اضافه کنید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

بعد شیر را که از قبل به دمای محیط رسیده است به مخلوط مواد اضافه کنید و هم بزنید سپس روغن مایع را هم روی مخلوط مواد بریزید و بعد مقداری زعفران را در یک ظرف کوچک دم کنید و به مخلوط اضافه کنید و شروع به ورز دادن مواد کنید.

سپس مایه خمیر را که عمل آمده است اضافه کنید و هم بزنید و با دستگاه یا با دست ورز دهید تا کاملا با هم مخلوط شوند، بعد اگر خمیر هنوز سفت است شیر مازاد را کم‌کم روی خمیر بریزید و خمیر را ورز دهید تا خمیر جمع شود و یکدست شود.

بعد از این که خمیر تشکیل شده نرم و یکدست شد، آن را داخل یک ظرف قرار دهید و روی آن را با پلاستیک بپوشانید و به مدت ۱ ساعت در دمای محیط اجازه دهید تا خمیر استراحت کند و قوام بیاید، بعد از استراحت پف خمیر را با ورز دادن بگیرید.

سپس خمیر را به ۵ چانه مساوی تقسیم کنید و هر چانه را با دست فرم دهید و گلوله کنید و بعد روی چانه‌ها را با پارچه یا پلاستیک بپوشانید و یک چانه را بردارید و روی سطح صاف قرار دهید و با وردنه خمیر را باز کنید و به شکل گرد درآورید.

سپس کف سینی فر کاغذ روغنی قرار دهید و یا ورق نسوز بیاندازید و بعد خمیرها را با فاصله در سینی بچینید و روی آن‌ها را با پلاستیک بپوشانید و به مدت ۱ ساعت در دمای محیط اجازه دهید تا استراحت کنند و بعد پلاستیک را از روی آن‌ها بردارید.

سپس با انگشت روی سطح خمیر را چند حفره ایجاد کنید و بعد خمیر را با شیر رومال کنید و سپس کره را به قطعات کوچک برش دهید و هر برش کوچک کره را داخل حفره‌های خمیر قرار دهید، سپس روی سطح خمیرها را مقداری شکر بپاشید.

بعد سینی را در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید و درجه حرارت فر را روی ۱۷۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا شیرینی‌ها بپزند و سطح آن‌ها طلایی رنگ شود، بعد سینی را از فر بیرون بیاورید.

سپس شیرینی‌ها را در دمای محیط قرار دهید تا خنک شوند و بعد از ورق نسوز یا کاغذ روغنی جدا کنید و در ظرف دیگری بچینید و با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان با عسل رقیق شده یا شکلات صبحانه رومال کنید و با پودر پسته تزئین کنید. در آخر تعدادی نان برسن را در ظرف مناسب بچینید و به عنوان یک میان وعده مناسب و مقوی برای پذیرایی در سفره‌های افطار ماه رمضان همراه با چای سرو کنید.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 28 فروردین 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.