طرز تهیه قنبر پلو

فیلم آموزش قنبر پلو شیرازی قنبر پلو دونفره تاریخچه قنبر پلو شیرازی طرز تهیه قنبر پلو با هویج طرز تهیه قنبر پلو با مرغ عکس قنبر پلو شیرازی طرز تهیه قنبر پلو با گوشت قلقلی

قنبر پلو یکی از غذاهای نستی شیراز است که در اصل نام آن غم بر پلو است که باعث از بین رفتن غم ها می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه قنبر پلو در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۳ پیمانه
پیاز۲ عدد
گوشت گوساله۳۰۰ گرم
رب انار۳ قاشق غذاخوری
شیره انگور یا شیره خرما۲ قاشق غذاخوری
کشمش پلویی½ پیمانه
مغز گردو½ پیمانه
آرد نخودچی۱ قاشق غذاخوری
 نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
پودر دارچین و زردچوبهبه مقدار کافی

طرز تهیه قنبر پلو

مرحله اول

برای تهیه قنبرلپو شیرازی ابتدای کار گوشت را به تکه های کوچک تقسیم می کنیم، سپس درون چرخ گوشت می ریزیم و درون یک کاسه مناسب چرخ می کنیم. در ادامه پوست ۱ عدد پیاز را جدا می کنیم، سپس می شوییم.

مرحله دوم

حالا پیاز را با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم، سپس درون کاسه حاوی گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم. در ادامه آرد نخودچی را به همراه نمک، فلفل سیاه، پودر دارچین و زردچوبه به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله مخلوط گوشت چرخ کرده را با دست خوب ورز می دهیم، سپس روی آن را می پوشانیم و به مدت ۲۰ دقیقه درون یخچال قرار می دهیم تا استراحت کند. پس از گذشت این زمان مواد گوشتی را از یخچال خارج می کنیم.

مرحله چهارم

حالا مقداری از گوشت بر می داریم، سپس در دست گرد می کنیم. به همین ترتیب مواد را به اندازه یکسان قلقلی می کنیم تا مواد گوشتی تمام شود. در ادامه مجددا گوشت های قلقلی را به مدت ۳۰ دقیقه درون یخچال قرار می دهیم.

مرحله پنجم

در همین حین مغز گردو را با کمک چاقو به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. در ادامه کشمش را می شوییم، سپس درون آبکش قرار می دهیم و اجازه می دهیم آب اضافی اش خارج شود. در ادامه برنج را می شوییم، سپس درون یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله ششم

حالا روی برنج را با آب پر می کنیم، سپس ۱ قاشق چایخوری نمک به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم برنج درون آب بماند تا خیس بخورد. در ادامه پوست پیاز باقی مانده را جدا می کنیم، سپس می شوییم و به صورت خلالی نازک خرد می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله مقداری کره درون یک تابه مناسب می ریزیم، سپس تابه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا کره ذوب شود و پیاز را به آن اضافه می کنیم. در ادامه مقداری زردچوبه به پیاز اضافه می کنیم، سپس تفت می دهیم.

مرحله هشتم

زمانی که پیاز طلایی و سرخ شد از تابه خارج می کنیم. در ادامه گوشت های قلقلی را از یخچال خارج می کنیم، سپس درون تابه ای که پیاز را تفت دادیم سرخ می کنیم. زمانی که گوشت ها کاملا سرخ شدند گردو را به آن اضافه می کنیم.

مرحله نهم

حالا کشمش پلویی را به همراه پیاز داغ درون تابه حاوی گوشت قلقلی اضافه می کنیم، سپس تفت می دهیم و رب انار را به همراه شیره انگور یا شیره خرما به آن اضافه می کنیم، سپس پس از کمی تفت دادن ار روی حرارت بر می داریم.

مرحله دهم

در این مرحله درون یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب می کنیم، سپس ۱ قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم آب به نقطه جوش برسد.

مرحله یازدهم

حالا زمانی که آب به نقطه جوش رسید، برنج را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی اش خارج شود، سپس برنج را درون آب جوش می ریزیم و اجازه می دهیم به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن انجام شود.

مرحله دوازدهم

در این مرحله زمانی که اطراف برنج نرم شد و مغز آن کمی گیر داشت آن را از روی حرارت بر می داریم، سپس آبکشی می کنیم. در ادامه درون یک قابلمه مناسب مقداری روغن و زردچوبه می ریزیم و مخلوط می کنیم.

مرحله سیزدهم

حالا نان را درون قابلمه به عنوان ته دیگ فیکس می کنیم، سپس مقداری برنج درون قابلمه می ریزیم و مقداری زعفران دم کرده روی برنج به صورت پخش ریخته، سپس از مواد میانی روی برنج زعفرانی می ریزیم.

مرحله چهاردهم

در این مرحله به همین ترتیب مراحل را تکرار می کنیم تا مواد قنبر پلو تمام شود. در ادامه درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم، سپس روی قابلمه قرار می دهیم. در ادامه شعله پخش کن را روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله پانزدهم

در نهایت قابلمه را روی شعله پخش کن قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم برنج به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت بماند تا دم بکشد. پس از گذشت این زمان برنج را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم، سپس به همراه ماست سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 30 دی 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.