طرز تهیه مرصع پلو

طرز تهیه مرصع پلو با مرغ ریش ریش طرز تهیه مرصع پلو با هویج طرز تهیه مسما پلو طرز تهیه مرصع پلو سوران طرز تهیه مرصع پلو مجلسی با گوشت طرز تهیه مرصع پلو دونفره طرز تهیه مسما پلو با مرغ طرز تهیه مرصع پلو با گوشت قلقلی

مرصع پلو یکی از انواع غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که برای مجالس های مهم تهیه می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه مرصع پلو در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
سینه مرغ۲۰۰ گرم
برنج۳ پیمانه
کشمش۱ پیمانه
زرشک۱ پیمانه
پوست پرتقال۲ عدد پرتقال
خلال پسته۲ قاشق غذاخوری
خلال بادام۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظبه مقدار کافی
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پولبیبربه مقدار کافی

طرز تهیه مرصع پلو

مرحله اول

برای تهیه مرصع پلو مجلسی ابتدای کار سینه مرغ را به صورت نواری برش می زنیم، سپس درون یک ظرف مناسب قرار می دهیم و روی آن مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پولبیبر و روغن مایع می ریزیم و مخلوط می کنیم.

مرحله دوم

حالا روی ظرف را با سلفون می پوشانیم، سپس درون یخچال قرار می دهیم و اجازه می دهیم به مدت چند ساعت درون یخچال استراحت کنند تا گوشت مرغ مزه دار شود. پس از گذشت این زمان یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله یک قاشق چایخوری نمک درون آب اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم و اجازه می دهیم آب به نقطه جوش برسد. در ادامه برنج را می شوییم، سپس درون قابلمه می ریزیم.

مرحله چهارم

حالا اجازه می دهیم برنج به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن انجام شود. در ادامه پس از گذشت این مدت زمانی که اطراف برنج نرم شد و مغز آن کمی گیر داشت قابلمه را از روی حرارت بر می داریم.

مرحله پنجم

در این مرحله برنج را درون آبکش می ریزیم و آبکشی می کنیم. در ادامه مقداری روغن مایع درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس مقداری زعفران و کنجد کف قابلمه به صورت پخش می ریزیم، سپس مقداری نان به عنوان ته دیگ درون قابلمه فیکس می کنیم.

مرحله ششم

حالا برنج را درون قابلمه می ریزیم و درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم، سپس روی قابلمه قرار می دهیم. در ادامه روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار می دهیم، سپس قابلمه را روی شعله پخش کن می گذاریم.

مرحله هفتم

در این مرحله اجازه می دهیم برنج به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد. در ادامه خلال بادام و خلال پسته را درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس مقداری گلاب روی آن ها می ریزیم و اجازه می دهیم درون گلاب بمانند تا خیس بخورند.

مرحله هشتم

حالا پرتقال را می شوییم، سپس پوست آن را جدا می کنیم و به صورت خلالی نازک خرد می کنیم. در ادامه پوست پرتقال را ۳ مرتبه با آب سرد می شوییم و درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی اش خارج شود.

مرحله نهم

در این مرحله یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب می کنیم، سپس روی حرارت زیاد قرار می دهیم، در آستانه جوش آمدن آب، پوست پرتقال را درون آب جوش می ریزیم، سپس اجازه می دهیم چند ثانیه درون آب جوش بمانند.

مرحله دهم

حالا پوست پرتقال را از روی حرارت بر می داریم، سپس درون آبکش می ریزیم و با آب سرد می شوییم. در ادامه این کار را ۳ مرتبه تکرار می کنیم تا تلخی پوست پرتقال ها گرفته شود، سپس یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله مقداری کره درون تابه می ریزیم، سپس خلال بادام و پسته را به همراه روغن مایع و نمک درون تابه می ریزیم و کمی تفت می دهیم و از تابه خارج می کنیم، سپس پوست پرتقال را اضافه می کنیم.

مرحله دوازدهم

حالا پوست پرتقال را درون تابه کمی تفت می دهیم و زرشک را به آن اضافه می کنیم، سپس مقداری نمک به آن ها اضافه کرده و مخلوط می کنیم و از روی حرارت بر می داریم. در ادامه مرغ مزه دار شده را از یخچال خارج می کنیم.

مرحله سیزدهم

در این مرحله سینه مرغ نواری را به صورت حلزونی فرم می دهیم، سپس با یک خلال دندان فیکس می کنیم. در ادامه درون تابه مقداری روغن مایع اضافه می کنیم، سپس حرارت را زیاد می کنیم و سینه مرغ را درون تابه قرار می دهیم.

مرحله چهاردهم

حالا سینه مرغ را با حرارت بالا کمی سرخ می کنیم تا آب نندازد، سپس حرارت کم می کنیم تا کاملا سرخ و مغز پخت شوند. در ادامه هنگام سرخ کردن سینه مرغ مقداری زعفران دم کرده به آن اضافه می کنیم.

مرحله پانزدهم

در نهایت برنج را از روی حرارت بر می داریم ودرون ظرف مورد نظرمان می ریزیم، سپس پوست پرتقال را به همراه زرشک، سینه مرغ، خلال پسته و خلال بادام را روی آن می ریزیم و به همراه ترشی یا سالاد سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 13 بهمن 1400
کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.