طرز تهیه ساطری پلو

طرز تهیه ساطری پلو طرز تهیه ساطری پلو با مرغ طرز تهیه خوشگل پلو

ساطری پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی کشورمان است که اصالت آن مربوط به استان خراسان می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه ساطری پلو در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر
برنج۲ پیمانه
هویج۴ عدد متوسط
گوشت چرخ کرده۲۰۰ گرم
کشمش½ پیمانه
پیاز۱ عدد متوسط
آرد نخودچی۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۴ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه۱ قاشق چایخوری
نمک، زردچوبه و پودر دارچینهر کدام ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه ساطری پلو

مرحله اول

برای تهیه ساطری پلو خوشمزه در ابتدای کار پیاز را با دندانه های ریز رنده، رنده کرده، سپس از صافی رد می کنیم تا آب اضافی اش خارج شود. در ادامه پیاز رنده شده را به همراه گوشت چرخ کرده درون یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله دوم

حالا آرد نخودچی را به همراه نمک، زردچوبه، پودر دارچین و فلفل سیاه به کاسه اضافه کرده و ورز می دهیم تا مواد کاملا ترکیب و یکدست شوند. در ادامه از مخلوط گوشت چرخ کرده به اندازه یک گردو درشت جدا می کنیم.

مرحله سوم

حالا گوشت را در دست به صورت قلقلی فرم داده و درون یک ظرف مناسب قرار می دهیم. در ادامه به همین ترتیب گوشت ها را قلقلی می کنیم تا مواد گوشتی تمام شده، سپس گوشت های قلقلی را درون یخچال قرار می دهیم.

مرحله چهارم

در این مرحله هویج را شسته و پس از جدا کردن پوست آن، به صورت رشته ای خرد می کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس مقداری روغن مایع به آن اضافه کرده و اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود.

مرحله پنجم

حالا هویج رشته ای را به تابه اضافه کرده و تفت می دهیم کمی سبک شوند. زمانی که هویج کمی نرم شد، مقداری نمک، زردچوبه، پودر دارچین و فلفل سیاه به تابه می افزاییم و تفت می دهیم تا ادویه ها کاملا سرخ شوند.

مرحله ششم

در این مرحله یک تابه جداگانه روی حرارت ملایم قرار داده و مقداری روغن مایع به آن می افزاییم. حالا گوشت های قلقلی را از یخچال خارج می کنیم و درون روغن انداخته، سپس کاملا سرخ می کنیم. حالا کشمس را شسته و به تابه می افزاییم.

مرحله هفتم

حالا کشمش را کمی تفت می دهیم و بلافاصله مخلوط هویج را به تابه حاوی گوشت اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب می کنیم و روی حرارت ملایم می گذاریم.

مرحله هشتم

در ادامه اجازه می دهیم آب جوش بیاید، سپس برنج را شسته و به همراه ۱ قاشق چایخوری نمک درون قابلمه می ریزیم. حالا اجازه می دهیم برنج به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن انجام شود.

مرحله نهم

پس از گذشت این زمان یک دانه برنج را بین دو انگشت له می کنیم، در صورتی که اطراف دانه برنج نرم و مغز آن کمی سفت بود قابلمه را از روی حرارت بر می داریم، سپس برنج را آبکشی می کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم.

مرحله دهم

حالا مقداری روغن مایع درون قابلمه می ریزیم و ته دیگ دلخواهمان را درون قابلمه تنطیم کرده، سپس نصف برنج را درون قابلمه می ریزیم. در ادامه تمام مواد گوشتی را روی برنج می ریزیم و باقی مانده برنج را اضافه می کنیم.

مرحله یازدهم

در ادامه زعفران دم کرده را به صورت پخش روی برنج می ریزیم، سپس درب قابلمه را با دم کنی پوشانده و روی قابلمه می گذاریم. حالا روی حرارت ملایم شعله پخش کن می گذاریم و قابلمه را روی آن قرار می دهیم.

مرحله دوازدهم

حالا اجازه می دهیم پلو به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت روی حرارت بماند تا کاملا دم بکشد. پس از گذشت این زمان قابلمه را از روی حرارت بر می داریم، سپس پلو را مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند.

مرحله سیزدهم

در نهایت گوشت های قلقلی را از میان پلو جدا کرده، سپس پلو را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم و گوشت های قلقلی را روی پلو قرار می دهیم. در ادامه ساطری پلو را به همراه سالاد فصل یا ماست سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 14 خرداد 1401
کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.