طرز تهیه لوبیا پلو

طرز تهیه لوبیا پلو دمی طرز تهیه لوبیا پلو دمی با مرغ طرز تهیه لوبیا پلو ساده طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت طرز تهیه لوبیا پلو تبریزی طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده و هویج طرز تهیه لوبیا پلو دونفره

لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده از غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که با ترکیبات بسیار متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه لوبیا پلو در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
لوبیا سبز۲۵۰ گرم
پوره گوجه فرنگی۱ لیوان
برنج۳ و نیم پیمانه
سنگ نمک۱ تکه بزرگ
زنجبیل، پودر فلفل قرمز و نمک½ قاشق چایخوری
زیره و زردچوبه⅓ قاشق چایخوری
چوب دارچین۱ عدد
پودر گل محمدی۱ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
سیر تازه۱ تا حبه
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
هویج۱ عدد
کره۳۰ گرم

طرز تهیه لوبیا پلو

مرحله اول

برای تهیه لوبیا پلوی مجلسی در ابتدای کار گوشت گوسفندی را به تکه های کوچک خرد می کنیم، سپس درون چرخ گوشت می ریزیم و چرخ می کنیم. در ادامه گوجه فرنگی را می شوییم، سپس پوست آن را کاملا جدا می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله گوجه فرنگی را با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم تا کاملا پوره شود. در ادامه لوبیا سبز را می شوییم، سپس به اندازه و فرم دلخواه خرد می کنیم و به همراه پوره گوجه فرنگی و مقداری آب درون یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله سوم

حالا مقداری نمک به لوبیا سبز و پوره گوجه فرنگی اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم لوبیا سبز با آب و پوره گوجه فرنگی پخته شود. در ادامه برنج را می شوییم، سپس درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم.

مرحله چهارم

در این مرحله برای خرد و شفته نشدن برنج سنگ نمک را درون یک توری توری قرار می دهیم و درون کاسه می گذاریم و اجازه می دهیم برنج به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون آب بماند تا خیس بخورد. در ادامه پوست پیاز و سیر را جدا می کنیم.

مرحله پنجم

حالا پیاز و سیر را می شوییم و هر دو را با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس مقداری روغن مایع درون تابه می ریزیم و بلافاصله پیاز رنده شده را اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

مرحله ششم

در این مرحله زمانی که پیاز کاملا سبک و طلایی شد، پودر زنجبیل را به همراه پودر فلفل قرمز، نمک، زیره، زردچوبه، پودر گل‌محمدی و چوب دارچین به پیاز اضافه می کنیم، سپس به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطر ادویه ها آزاد شود.

مرحله هفتم

حالا رب گوجه فرنگی را به پیاز اضافه می کنیم، سپس تفت می‌دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی از بین برود و رنگ آن باز شود. پس از آن سیر را اضافه می‌کنیم، سپس به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطر سیر آزاد شود.

مرحله هشتم

در این مرحله لوبیا سبز پخته شده را به مواد اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه گوشت چرخ‌کرده را به مواد میانی اضافه می‌کنیم، سپس تفت می دهیم تا گوشت تغییر رنگ بدهد و سرخ شود.

مرحله نهم

حالا نصف لیوان آب جوش و مقداری زعفران دم‌کرده به مواد میانی اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم و اجازه می دهیم مواد کاملا پخته شود. در همین حین هویج را می‌شوییم، سپس پوست آن را جدا کرده و به صورت درشت رنده می‌کنیم.

مرحله دهم

در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و مقداری روغن مایع به آن اضافه می‌کنیم. در ادامه اجازه می‌دهیم روغن به خوبی گرم شود، سپس هویج را اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم تا هویج کاملا سرخ و نرم شود.

مرحله یازدهم

حالا هویج را به مخلوط لوبیا سبز اضافه می‌کنیم، سپس هم می‌زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه یک قابلمه حاوی آب روی حرارت زیاد قرار داده و اجازه می‌دهیم آب به نقطه جوش برسد. در ادامه برنج را آبکشی می کنیم.

مرحله دوازدهم

در این مرحله برنج را درون آب جوش می‌ریزیم، سپس اجازه می‌دهیم به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن انجام شود. پس از گذشت این مدت، زمانی که اطراف دانه های برنج نرم و مغزشان کمی گیر داشت برنج را آبکشی می‌کنیم.

مرحله سیزدهم

حالا یک قابلمه مناسب انتخاب می‌کنیم، سپس مقداری روغن مایع و زعفران دم کرده درون آن می ریزیم. در ادامه ته دیگ دلخواهمان را درون قابلمه فیکس می کنیم، سپس یک لایه برنج درون قابلمه می‌ریزیم و از مایه لوبیا سبز روی برنج اضافه می‌کنیم.

مرحله چهاردهم

بین کار مقداری زعفران دم کرده روی برنج می‌ریزیم، سپس به همین ترتیب ادامه می‌دهیم تا مواد تمام شوند. در ادامه روی حرارت ملایم شعله پخش‌کن قرار می‌دهیم، سپس درب قابلمه را با دم کنی می‌پوشانیم و روی قابلمه قرار می‌دهیم.

مرحله پانزدهم

حالا قابلمه را روی شعله پخش کن قرار می دهیم و اجازه می دهیم لوبیا پلو به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت بماند تا دم بکشد. در نهایت لوبیا پلو را درون قابلمه مخلوط می کنیم تا یکدست شود، سپس در ظرف مورد نظرمان می کشیم و سرو می کنیم.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 26 اردیبهشت 1401
کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.