طرز تهیه پلو شوشتری

طرز تهیه پلو شوشتری با میگو طرز تهیه پلو شوشتری با مرغ طرز تهیه پلو شوشتری با گوشت قلقلی طرز تهیه پلو شوشتری دونفره طرز تهیه پلو شوشتری با تن ماهی ادویه مخصوص پلو شوشتری طرز تهیه پلو شوشتری برای 4 نفر پلو شوشتری با لوبیا چیتی

پلو شوشتری یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که با رسپی های مختلفی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه پلو شوشتری در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۴ پیمانه
فیله مرغ۵۰۰ گرم
لوبیا چشم بلبلی۱ پیمانه
شوید خشک۱ پیمانه
پیاز۱ عدد درشت
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه مقدار کافی

طرز تهیه پلو شوشتری

مرحله اول

برای تهیه پلو شوشتری خوشمزه در ابتدای کار لوبیا چشم بلبلی را شسته و درون یک کاسه مناسب می ریزیم و به اندازه ای که یک بند انگشت روی لوبیا را بگیرد آب اضافه می کنیم، سپس اجازه می دهیم لوبیا به مدت ۴ ساعت درون آب بماند.

مرحله دوم

برای اینکه نفخ لوبیا بهتر گرفته شود، در طی این مدت آب درون کاسه را چندین مرتبه تعویض می کنیم. پس از گذشت این زمان لوبیا را آبکش می کنیم و درون یک قابلمه حاوی آب ریخته، سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم.

مرحله سوم

حالا اجازه می دهیم لوبیا به مدت ۲ ساعت درون آب جوش بماند تا کاملا پخته شود. در ادامه برنج را شسته و به همراه ۱ قاشق چایخوری نمک درون یک کاسه حاوی می ریزیم، سپس اجازه می دهیم برنج به مدت ۲ ساعت خیس بخورد.

مرحله چهارم

پس از گذشت این مدت، قابلمه را از روی حرارت برداشته و لوبیا را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی اش خارج شود. در ادامه پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار داده، سپس مقداری روغن مایع به آن می افزاییم.

مرحله پنجم

حالا پیاز خرد شده را به تابه اضافه کرده و تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود، سپس فیله مرغ را به صورت مکعبی یکسان خرد کرده و به تابه اضافه می کنیم. در ادامه فیله مرغ را تفت می دهیم تا گوشت مرغ تغییر رنگ بدهد.

مرحله ششم

پس از اینکه گوشت مرغ سفید شد، مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران دم کرده به تابه اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی ادویه ها خارج شود. در ادامه در قابلمه را می بندیم تا فیله های مرغ کاملا پخته شوند.

مرحله هفتم

حالا شوید خشک را می شوییم و به همراه لوبیا پخته شده به تابه اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب شوند و پس از ۲ دقیقه تفت دادن تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم. در ادامه یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب می کنیم.

مرحله هشتم

حالا قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب به نقطه جوش برسد، سپس برنج را آبکشی کرده و به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه اجازه می دهیم برنج به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن انجام شود.

مرحله نهم

پس از گذشت این مدت یک دانه برنج را بین دو انگشت له می کنیم، زمانی که اطراف دانه برنج نرم و مغز آن کمی سفت بود قابلمه را از روی حرارت برداشته، سپس برنج را آبکشی می کنیم. حالا مقداری روغن مایع درون یک قابلمه می ریزیم.

مرحله دهم

در ادامه مقداری زعفران دم کرده درون قابلمه ریخته و ته دیگ دلخواهمان را درون قابلمه تنظیم می کنیم. حالا یک لایه برنج آبکشی شده درون قابلمه ریخته، سپس مقداری از مواد میانی به صورت پخش روی برنج ریخته و به همین ترتیب ادامه می دهیم.

مرحله یازدهم

زمانی که مواد تمام شد مقداری زعفران دم کرده روی پلو می ریزیم و یک شعله پخش کن روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس درب قابلمه را با دم کنی پوشانده و روی قابلمه می گذاریم. در ادامه قابلمه را روی شعله پخش کن قرار می دهیم.

مرحله دوازدهم

پس از گذشت ۴۵ دقیقه پلو را مخلوط می کنیم، سپس درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم و به همراه سالاد شیرازی سرو می کنیم. نوش جان. این نوع پلو را بسته به نوع سلیقه می توانید با ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم گوشت چرخ کرده نیز درست کنید.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 26 خرداد 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.