طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت قلقلی

طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت قلقلی

آلبالو پلو با گوشت قلقلی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و قدیمی ایرانی است که با مواد متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت قلقلی در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
آلبالو۲۰۰ گرم
شکر۳ قاشق غذاخوری
گوشت چرخ کرده۲۰۰ گرم
آرد برنج۲  قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد متوسط
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهاز هر کدام ½ قاشق چایخوری
پودر سیر و پودر پیازاز هر کدام ½ قاشق چایخوری
زعفران دم کردهبه مقدار کافی

طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت قلقلی

مرحله اول

برای تهیه آلبالو پلو با گوشت قلقلی خوشمزه در ابتدای کار آلبالوها را شسته و هسته آنها را جدا می کنیم. در ادامه آلبالوها را به همراه شکر به صورت لایه به لایه درون یک قابلمه مناسب ریخته و درب آنرا می بندیم.

مرحله دوم

حالا قابلمه را به مدت ۱ ساعت درون یخچال قرار می دهیم تا آلبالوها آب بیندازند. پس از گذشت این زمان قابلمه را از یخچال خارج می کنیم و روی حرارت گذاشته، سپس اجازه می دهیم آلبالوها به مدت ۱۵ دقیقه بجوشند.

مرحله سوم

پس از گذشت این زمان قابلمه را از روی حرارت برداشته، سپس آلبالوها را از آب آلبالو کاملا جدا می کنیم و آب آلبالو را برای تزیین برنج کنار می گذاریم. در ادامه پیاز را با دندانه های ریز رنده، رنده کرده و درون یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله چهارم

حالا گوشت چرخ کرده را به همراه آرد برنج نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر و پودر پیاز به کاسه اضافه کرده و به خوبی ورز می دهیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. حالا روی کاسه را با سلفون می پوشانیم.

مرحله پنجم

در ادامه مواد گوشتی را به مدت ۳۰ دقیقه درون یخچال قرار می دهیم تا مزه ها با هم ترکیب شوند. پس از گذشت این زمان کاسه را از یخچال خارج می کنیم و از مواد گوشتی گلوله هایی به اندازه یک گردو بزرگ جدا کرده و قلقلی می کنیم.

مرحله ششم

حالا قلقلی ها را درون سینی گذاشته و روی آنها را با کیسه فریزر می پوشانیم، سپس به مدت ۱۰ دقیقه درون فریزر قرار می دهیم. پس از گذشت ۱۰ دقیقه، گوشت های قلقلی را از فریزر خارج کرده و یک تابه مناسب روی حرارت می گذاریم.

مرحله هفتم

در این مرحله مقداری روغن مایع به تابه اضافه کرده و اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود زمانی که روغن گرم شد، قلقلی ها را به تابه اضافه می کنیم، سپس به خوبی سرخ کرده و کنار می گذاریم. حالا به سراغ درست کردن برنج می رویم.

مرحله هشتم

برای این منظور یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب کرده و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا جوش بیاید، سپس برنج را شسته و به همراه مقداری نمک به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم برنج بجوشد تا پخت اولیه آن انجام شود.

مرحله نهم

حالا برنج را کمی زنده تر آبکش کرده و مقداری روغن درون یک قابلمه می ریزیم و نان را به عنوان ته دیگ قرار می دهیم. در ادامه یک لایه برنج درون قابلمه ریخته و مقداری آلبالو روی برنج می ریزیم، سپس به همین ترتیب ادامه می دهیم.

مرحله دهم

زمانی که مواد تمام شدند، درب قابلمه را بسته و روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار می دهیم، سپس قابلمه را روی شعله پخش کن گذاشته و اجازه می دهیم پلو به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت بماند تا کاملا دم بکشد.

مرحله یازدهم

پس از گذشت این زمان قابلمه را از روی حرارت بر می داریم، سپس مقداری از برنج جدا کرده و به ۲ قسمت تقسیم می کنیم. در ادامه یکی از قسمت های برنج را با آب آلبالو مخلوط کرده و قسمت دیگر را با مقداری زعفران ترکیب می کنیم.

مرحله دوازدهم

حالا آلبالو پلو را مخلوط کرده تا یکدست شود، سپس درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم. در ادامه روی پلو را با برنج آلبالویی و زعفرانی تزیین کرده و بعد گوشت های قلقلی را روی پلو می چینیم. در نهایت پلو را به همراه ترشی سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 29 مرداد 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.