طرز تهیه کوکو شیرین

طرز تهیه کوکو شیرین مشهدی طرز تهیه شیرینی کوکو کوکو سیب زمینی شیرین کوکو شیرین رزا منتظمی طرز تهیه کوکو قندی طرز تهیه کوکو شیرین خانم صرافها

کوکو شیرینی یکی از کوکوهای کمتر شناخته شده ایرانی است که در شمال کشورمان از محبوبیت بالایی برخوردار است، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کوکو شیرین در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
شکر۳ قاشق غذاخوری
تخم مرغ۴ عدد
سیب زمینی۵۰۰ گرم
وانیل½ قاشق چایخوری
پودر هل۱ قاشق چایخوری
کره۵۰ گرم
روغن مایعبه مقدار کافی
مواد لازم شیره کوکو
شکر۲ پیمانه
آب۱ لیوان
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
گلاب⅓ پیمانه
جوهر لیمو۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه کوکو شیرین

مرحله اول

برای تهیه کوکو شیرین خوشمزه ابتدای کار یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم، سپس سیب زمینی ها را می شوییم و درون قابلمه قرار می دهیم. در ادامه تا اندازه ای که روی سیب زمینی ها را بگیرد آب می ریزیم.

مرحله دوم

حالا قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم و اجازه می دهیم سیب زمینی به مدت ۱ ساعت درون آب جوش بپزد. در ادامه پس از گذشت این زمان سیب زمینی ها را از قابلمه خارج می کنیم و اجازه می دهیم کاملا خنک شود.

مرحله سوم

در این مرحله شیره کوکو را درست می کنیم. برای این منظور ابتدا یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس شکر را به همراه آب درون قابلمه می ریزیم و بدون هم زدن اجازه می دهیم شکر در آب حل شود.

مرحله چهارم

در این مرحله اجازه می دهیم مخلوط آب و شکر درون قابلمه جوش بزند. در ادامه دو کاسه مجزا انتخاب می کنیم، سپس زرده تخم مرغ را از سفیده تخم مرغ جدا می کنیم و جداگانه درون هر کاسه قرار می دهیم.

مرحله پنجم

حالا سفیده مرغ را با دور تند همزن برقی هم می زنیم تا حجیم و پف دار شود. در ادامه وقتی شیره کوکو جوش آمد، یک برس را خیس می کنیم، سپس درون جوهر لیمو فرو می بریم و اطرف قابلمه را با برس تمیز می کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله مجددا برس را آغشته به جوهر لیمو می کنیم و اطراف شیره را تمیز می کنیم، به این منظور که شیره شکرک نزند. در ادامه اجازه می دهیم شیره روی حرارت به غلظت شهد زولبیا بامیه برسد.

مرحله هفتم

حالا زرده تخم مرغ را با دور تند همزن برقی هم می زنیم تا بافت تخم مرغ باز شود و از لختگی خارج شود. در ادامه شکر را به همراه پودر هل و وانیل به زرده تخم مرغ اضافه می کنیم، سپس مجددا هم می زنیم.

مرحله هشتم

در این مرحله مخلوط زرده تخم مرغ را تا جایی که کرم رنگ و کش دار شود مخلوط می کنیم. در ادامه وقتی روی شیره حباب های ریز به وجود آمد، گلاب را به همراه زعفران دم کرده به شیره اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم.

مرحله نهم

حالا وقتی شیره ریز جوش زد از روی حرارت بر می داریم، سپس اجازه می دهیم کاملا خنک شود. در ادامه وقتی سیب زمینی ها کاملا خنک شدند، پوست آن ها را جدا می کنیم و درون یک کاسه به صورت ریز رنده می کنیم.

مرحله دهم

در این مرحله سیب زمینی های رنده شده را به مخلوط زرده تخم مرغ اضافه می کنیم، سپس با همزن برقی مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شود. در ادامه سفیده تخم مرغ را به مخلوط سیب زمینی اضافه می کنیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله مواد را با هم مخلوط می کنیم، تا ترکیب و یکدست شود. در ادامه یک تابه مناسب انتخاب می کنیم، سپس تابه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مقداری روغن مایع و کره به آن اضافه می کنیم.

مرحله دوازدهم

حالا وقتی کره ذوب شد، مایه کوکو را درون تابه می ریزیم، سپس به کمک لیسک مایه کوکو را درون تابه به صورت یکدست پخش می کنیم. حالا یک شعله پخش کن روی حرارت ملایم قرار می دهیم و تابه را روی شعله پخش کن می گذاریم.

مرحله سیزدهم

در این مرحله درب تابه را می بندیم و اجازه می دهیم کوکو خودش را بگیرد، سپس سرخ شود. در ادامه پس از گذشت ۳۰ دقیقه کوکو را بر می گردانیم و ۳۰ دقیقه دیگر زمان می دهیم تا طرف دیگر هم نیز کاملا سرخ شود.

مرحله چهاردهم

در این مرحله پس از این که کوکو به طور کامل پخته شد، اجازه می دهیم کوکو خنک شود، سپس آن را به فرم و اندازه های دلخواه برش می زنیم و از شیره خنک شده روی کوکو می ریزیم، سپس اجازه می دهیم شیره به خورد کوکو برود.

مرحله پانزدهم

در نهایت پس از گذشت ۳۰ دقیقه وقتی شیره کاملا به خورد کوکو رفت، یک ظرف مناسب انتخاب می کنیم، سپس برش های کوکو را درون آن می چینیم. در آخر می توانید کوکو را با خلال پسته و خلال بادام تزئین کنید. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 21 آذر 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.