طرز تهیه رب پلو

طرز تهیه رب پلو رب پلو مال کجاست طرز تهیه برنج با رب انار

رب پلو از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه شهر شیراز است که با دستورها و مواد متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه رب پلو در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۴ پیمانه
رب انار۲ لیوان
سینه یا ران مرغ۵۰۰ گرم
کشکش پلویی۱۰۰ گرم
مغز گردو۳۰۰ گرم
پیاز۳ عدد
روغن مایعبه مقدار کافی
هویج۱ عدد
برگ بو۲ تا ۳ عدد
پودر سیر۱ قاشق چایخوری
پودر زنجبیل۱ قاشق چایخوری
شکر (اختیاری)به مقدار کافی
نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار کافی

طرز تهیه رب پلو

مرحله اول

برای تهیه رب پلو خوشمزه ابتدای کار برنج را به همراه ۱ قاشق چایخوری نمک درون یک کاسه مناسب می ریزیم و روی آن آب می ریزیم، سپس اجازه می دهیم برنج به مدت ۲ تا ۳ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد.

مرحله دوم

حالا پوست یک عدد پیاز را جدا می کنیم و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. در ادامه هویج را می شوییم و پوست آن را جدا می کنیم، سپس به صورت حلقه ای خرد می کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله سوم

در این مرحله مقداری روغن مایع درون قابلمه می ریزیم و بلافاصله پیاز را به آن اضافه می کنیم، سپس تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود. در ادامه سینه و ران مرغ را درون قابلمه قرار می دهیم، سپس تفت می دهیم تا رنگ گوشت مرغ تغییر کند.

مرحله چهارم

حالا پودر سیر را به همراه پودر زنجبیل، برگ بو، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و هویج خرد شده به گوشت مرغ اضافه می کنیم، سپس به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطر ادویه ها آزاد شود. در ادامه مقداری آب درون قابلمه می ریزیم.

مرحله پنجم

در این مرحله اجازه می دهیم گوشت مرغ به مدت ۴۵ دقیقه درون آب جوش بماند تا کالا بپزد. در ادامه پس از گذشت این زمان هویج ها را به همراه برگ بو از درون قابلمه خارج می کنیم، سپس روی سطح مرغ زعفران دم کرده می ریزیم.

مرحله ششم

حالا اجازه می دهیم گوشت مرغ روی حرارت بماند تا کمی جوش بخورد تا زعفران به خورد گوشت مرغ برود. در ادامه گوشت مرغ را از قابلمه خارج می کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مقداری روغن مایع به آن اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله سینه یا ران مرغ را درون تابه قرار می دهیم و کاملا سرخ می کنیم. در ادامه مغز گردو را با کمک چاقو به صورت نگینی درشت خرد می کنیم. در ادامه پوست باقی مانده پیاز را جدا می کنیم و می شوییم، سپس به صورت خلالی خرد می کنیم.

مرحله هشتم

حالا یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مقداری روغن مایع درون تابه می ریزیم، سپس پیاز را بلافاصله درون تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود. در ادامه گردوی خرد شده را به تابه اضافه می کنیم.

مرحله نهم

در این مرحله گردو را تفت می دهیم تا بوی خامی آن گرفته شود. در ادامه کشمش را به گردو اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم، سپس از روی حرارت بر می داریم. در ادامه یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب می کنیم و یک قاشق چایخوری نمک به آن اضافه می کنیم.

مرحله دهم

حالا قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم و اجازه می دهیم آب به نقطه جوش برسد. در ادامه برنج را درون آبکش می ریزیم و آبکشی می کنیم، سپس درون قابلمه می ریزیم و اجازه می دهیم به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آبجوش بماند تا پخت اولیه برنج انجام شود.

مرحله یازدهم

در این مرحله پس از گذشت این مدت زمانی که اطراف برنج نرم ش و مغز آن کمی گیر داشت قابلمه را از روی حرارت بر می داریم، سپس درون آبکش می ریزیم و آبکشی می کنیم. در ادامه مقداری روغن مایع درون یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله دوازدهم

حالا نان را به عنوان ته دیگ درون قابلمه فیکس می کنیم، سپس نیمی از برنج را درون قابلمه می ریزیم و مخلوط گردو را به صورت پخش روی برنج می ریزیم، سپس مابقی برنج را روی مخلوط گردو می ریزیم. در ادامه رب انار را درون یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله سیزدهم

در این مرحله رب انار را روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم رب انار گرم شود. در ادامه رب انار را به صورت پخش روی برنج می ریزیم. در ادامه درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم و روی قابلمه قرار می دهیم.

مرحله چهاردهم

حالا روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار می دهیم، سپس قابلمه را روی شعله پخش کن می گذاریم و اجازه می دهیم برنج به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد. در ادامه پس از گذشت این زمان حرارت را خاموش می کنیم.

مرحله پانزدهم

در نهایت رب پلو را مخلوط می کنیم، سپس درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم. در ادامه سینه یا ران مرغ را به همراه سس مرغ روی رب پلو می ریزیم، سپس به همراه سبزی خوردن، ترشی و ماست سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 14 بهمن 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.