طرز تهیه نان بادکنکی

طرز تهیه نان بادکنکی, طرز تهیه نان در ماهیتابه , طرز تهیه نان بادکنکی بدون خمیر مایه

نان بادکنکی یکی از انواع نان‌های خوشمزه، ساده و لذیذ است که به روش‌های مختلف تهیه می‌شود، این نان را می‌توانید در وعده صبحانه یا عصرانه همراه با کره، مربا و چای داغ برای پذیرایی سرو کنید، نان بادکنکی که بافتی سبک و لطیف دارد خیلی راحت درست می‌شود. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه نان بادکنکی در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازممقدار مواد
آرد فانتزی یا نول ویژه۱۲۵ گرم
آرد کامل۱۲۵ گرم
خمیر ترش فعال شده۵۰ گرم
آب۱۶۰ تا ۱۷۰ گرم
نمک۵ گرم
شکر۴ گرم
مخمر فوری۴ گرم
روغن۱۲ گرم

طرز تهیه نان بادکنکی

مرحله ۱: مخلوط کردن آرد فانتزی

ابتدا مقداری آرد فانتزی یا آرد نول ویژه را داخل یک ظرف بریزید، سپس آرد کامل را به آن اضافه کنید، خوب هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب و یک دست شوند، سپس مقداری مخمر فوری روی ترکیب آردها بریزید، هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند.

مرحله ۲: اضافه کردن نمک، شکر و خمیر ترش به مواد

بعد از آن کمی نمک به مخلوط مواد خشک اضافه کنید، با آنها ترکیب کنید، سپس شکر را هم روی مواد خشک بریزید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند وقتی همه مواد خشک با هم مخلوط و یکدست شدند بعد از آن خمیر ترش را روی مواد بریزید و با لیسک هم بزنید.

مرحله ۳: اضافه کردن آب به مخلوط مواد

سپس آب را به ترکیب مواد اضافه کنید با لیسک هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند، خمیر جمع شود و شکل بگیرد، در این مرحله لازم نیست که خمیر را با دست ورز دهید فقط به اندازه‌ای که آب با مواد خشک مخلوط شود، با لیسک مواد را با هم مخلوط کنید.

مرحله ۴: اضافه کردن روغن مایع به مواد و استراحت خمیر

بعد از آن روغن مایع را هم به مواد اضافه کنید، دوباره با لیسک هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند و روغن به خورد مواد برود، سپس روی ظرف را با نایلون بپوشانید و اجازه دهید تا خمیر تشکیل شده در دمای محیط به مدت ۱۰ دقیقه خوب استراحت کند.

مرحله ۵: ورز دادن خمیر به مقدار مناسب

بعد از این زمان نایلون را از روی ظرف بردارید، دست‌هایتان را با آب کمی مرطوب کنید، سپس با دست مرطوب خمیر را حسابی ورز دهید تا بافت آن صاف، یکدست، نرم و لطیف شود، خمیر را باید تقریباً به مدت ۱۰ دقیقه ورز دهید تا به تست کشش خوبی برسد.

مرحله ۶: استفاده از دستگاه خمیرزن برای ورز دادن خمیر

برای تست کشش مقداری از خمیر را به وسیله دو دست بکشید و از هم باز کنید خمیر باید با ضخامت خیلی نازک از هم باز شود اما پاره نشود، برای ورز دادن خمیر می‌توانید از دستگاه خمیرزن استفاده کنید اما در صورتی که در دسترس نبود با دست ورز دهید.

مرحله ۷: استراحت خمیر تا دو برابر شدن حجم آن

وقتی خمیر کاملاً یکدست شد روی ظرف را با نایلون بپوشانید، اجازه دهید تا خمیر در دمای محیط به مدت یک ساعت استراحت کند، کاملاً پف کند و حجم آن تقریبا دو برابر شود بعد نایلون را از روی ظرف بردارید، مقداری آرد روی خمیر بریزید و پخش کنید.

مرحله ۸: گرفتن پف خمیر و تقسیم کردن آن به چانه‌های مساوی

بعد از آن با فشار انگشت روی خمیر پف آن را بگیرید، سپس خمیر را روی یک سطح صاف آرد پاشی شده قرار دهید، با کاردک خمیر را به ۶ قسمت مساوی تقسیم کنید، روی هر قسمت کمی آرد بریزید و پخش کنید، با دست با آن فرم دهید و چانه کنید.

مرحله ۹: استراحت کردن چانه‌های خمیر نان بادکنکی

سپس همه قسمت‌های خمیرها را به همین ترتیب چانه کنید و کنار بگذارید، بعد یک نایلون روی چانه‌های خمیر بکشید و اجازه دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه دیگر در دمای محیط استراحت کنند، بعد از این زمان روی خمیر را بردارید، روی یکی از چانه‌های خمیر آرد بپاشید.

مرحله ۱۰: پهن کردن خمیر نان بادکنکی

مقداری آرد را هم روی سطح کار بپاشید، با وردنه به آرامی روی سطح خمیر بکشید و آن را به ضخامت نیم سانتی متر پهن کنید، نکته مهم برای پخت نان بادکنکی این است که باید وردنه را به آرامی روی سطح خمیر بکشید تا خمیر پاره نشود و بافت آن کاملا با کیفیت باشد.

مرحله ۱۱: استراحت کردن خمیرها و قرار دادن کاغذ روغنی در سینی

همه چانه‌های خمیر را به همین ترتیب آماده کنید، بعد از این که همه خمیرها را پهن کردید یک پارچه نخی روی آنها بیندازید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دیگر هم در دمای محیط استراحت کنند، سپس کاغذ روغنی را در سینی فر قرار دهید تا کاملا کف آن را بپوشاند.

مرحله ۱۲: قرار دادن خمیر در طبقه بالا فر و پختن نان

برای پخت نان می‌توانید از ورق نسوز استفاده کنید ورقه نسوز را روی سطح صاف قرار دهید، بعد خمیر را روی ورق نسوز یا داخل سینی فر بگذارید بعد سینی یا ورق نسوز را در فر که از یک ربع قبل کاملاً داغ شده است در طبقه بالای آن نزدیک المنت بالا قرار دهید.

مرحله ۱۳: تنظیم دمای فر و پختن نان در فر

دمای فر را روی ۲۳۰ تا ۲۵۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید، اجازه دهید تا خمیرها به مدت ۵ تا ۶ دقیقه در فر بپزند و آماده شوند، دقت کنید اگر زمان پخت بیشتر از این شود خمیرها خشک می‌شوند، در نتیجه نان‌های بادکنکی کیفیت خود را از دست می‌دهند.

مرحله ۱۴: بیرون آوردن نان بادکنکی از فر

بعد از آن وقتی همه نان‌ها پختند و آماده شدند، آن‌ها را از فر بیرون بیاورید، در دمای محیط قرار دهید، نان‌ها را روی هم بگذارید، یک پارچه نخی روی آنها بیندازید تا بافت نان‌ها نرم شود، برای پخت این نان به جای فر می‌توانید از تابه استفاده کنید و نان را در آن بپزید.

مرحله ۱۵: پختن نان بادکنکی

تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا کاملا گرم شود بعد حرارت را کم کنید خمیر را داخل تابه قرار دهید اجازه دهید تا به مدت ۲ تا ۳ دقیقه بپزد، بعد به آرامی آن را برگردانید تا طرف دیگر خمیر هم بپزد و طلایی رنگ شود بعد از آن خمیر را از تابه بیرون بیاورید. در آخر نان بادکنکی را به عنوان یک نان خوش طعم، ساده و جذاب در وعده صبحانه همراه با کره و مربا یا به عنوان یک میان وعده خوش طعم با انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 9 اسفند 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.